Door Frank Depla op 27 januari 2015

Doorstart Politieopleiding Summa

Doorstart
We zijn verheugd dat het Summa deze opleiding weer laat starten. Begin 2014 dreigde de opleiding te verdwijnen wegens gebrek aan stageplaatsen, o.a. bij de lokale overheid. (denk aan stadswachten). Gelukkig kunnen jongeren in het komende schooljaar deze opleiding weer gaan volgen.

De PvdA vindt het van belang dat we geen studies in stand moeten houden die opleiden tot werkloosheid. Maar een opleiding waar in de toekomst werk mee is te verkrijgen moet je juist ondersteunen. Zeker wanneer het blijkt dat overheden, en ook de gemeente Eindhoven stageplaatsen kunnen bieden. Dit gebeurde onvoldoende.

Raadsvragen PvdA
De PvdA heeft hierover vragen gesteld in het voorjaar 2014. Dit heeft toen al geleid tot extra inspanningen om stageplaatsen te leveren bij de gemeente. Maar het besluit was toen in feite al genomen door het Summa.

17 stageplaatsen gemeente Eindhoven
De gemeente Eindhoven geeft nu het goede voorbeeld door 17 stageplaatsen te garanderen. Voor Summa een belangrijk argument voor de doorstart. Daarnaast kunnen andere instanties zoals douane, Koninklijke Marechaussee, FIOD en ProRail niet meer achterblijven bij het leveren van stageplaatsen.

Kortom we zijn blij voor de leerlingen die deze opleiding gaan volgen. Het is een mooi vak met werk in de toekomst. Daarnaast biedt het goeie doorstroom mogelijkheden naar de politieacademie. Maar we zijn ook verheugd dat de enthousiaste docenten bleven geloven in de kansen en kwaliteit van deze opleiding, mede door hun inzet is deze doorstart mogelijk geworden.
Frank Depla
Ward Overeem

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen