Urban Sports

Door: Yasin Torunoglu

De afgelopen weken heeft het voorstel voor het sluiten van de ijsbaan natuurlijk veel aandacht gekregen. Niet gek, aangezien de ijsbaan, ondanks de matige bezoekersaantallen, een positief gevoel bij Eindhovenaren oproept. Ook voor de PvdA-fractie is de ijsbaan een belangrijke voorziening. Daarom zetten we in op samenwerking met de stad om het alsnog te behouden voor de stad als particulier initiatief.

De sluiting van de ijsbaan is slechts een onderdeel van de sportvisie van de Gemeente Eindhoven. De wereld verandert, de sport vernieuwt en met deze visie sluiten we onze ambities aan op de veranderende wereld. Naast voetbal, zwemmen, hockey en hardlopen is urban sports betiteld als extra kernsport van Eindhoven. En dat vind ik een spannende, gave en toekomstbestendige keuze die past bij onze stad. Want van oudsher hebben we een grote ‘urban scene’ in Eindhoven. Of het nu gaat om de wereldberoemde skater met een eigen design merk schoen of om de wereldwijd toonaangevende Breakdancers. Ze komen uit Eindhoven. Urban is spannend en gaaf omdat deze sport heel zichtbaar in de openbare ruimte beoefend wordt. Het sluit aan bij de nieuwe generatie jongeren. Hierdoor krijgt ook de  openbare ruimte een nieuwe functie. Van hangplek naar een kloppend hard van het freerunnen of van een oude milieustraat naar een fietscrossbaan. Vorige week was daar een mooi voorbeeld van. Ik mocht de opening doen van een fietscrossbaan op de oude milieustraat op Esp. Het was een initiatief van Joris (13) en Lucas (15). Ze baalden van het feit dat ze in hun wijk geen plek hadden waar ze konden crossen. Ze vroegen daarom om een eigen plek in de wijk, waar ze nieuwe kunstjes konden uitproberen en hun crosstalenten verder ontwikkelen. Het initiatief is helemaal in lijn met de Urban Sports gedachte en past ook nog eens in de nieuwe rol van de overheid. In plaats van zelf bedenken naar  samenwerken en initiatieven uit de wijken zo goed mogelijk faciliteren. Joris en Lucas hebben de kar getrokken. Zij hebben de behoefte gepeild onder jongeren, afspraken gemaakt met de buurt en het ontwerp van het parcours bedacht. En de gemeente, heeft ze daarbij ondersteund en gefaciliteerd. Het is een voorbeeld van de nieuwe generatie, die zelf de urban sport in de openbare ruimte creëert en daar ook de verantwoordelijkheid voor neemt.

Een toekomstbestendige beweging waarbij de mes snijdt aan beide kanten. Jongeren voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen buurt. Tegelijkertijd ontstaat er een laagdrempelige manier van sporten,  waarmee ook lastig te bereiken jongeren gestimuleerd worden om te sporten. Bovenal, het past bij de DNA van Eindhoven. Waar sport, innovatie, creativiteit bij elkaar komen om nieuwe vormen van sport te ontdekken. Waar zal het nieuwe sportlampje gaan branden?