Door Frank Depla op 1 december 2015

Spooroverlast in Tongelre.

Hier is al dikwijls over geschreven, een nieuw hoofdstuk kan worden toegevoegd. En toch een hoofdstuk waar wederom wat is bereikt.

Misschien kent u inmiddels het verhaal: door omlegging van de Betuweroute ( minimaal 7 jaar) wordt het spoor in Brabant en dus ook door Eindhoven extra ballast, 150 treinen per nacht gedurende een week per maand! Door flink aandringen van de lokale PvdA en CDA fractie en de PvdA fractie in de staten is de wethouder aan het werk gegaan. Zo heeft ze haar nek uitgestoken om ” raildempers” te voorfinancieren. Met als doel dat het spoor stiller zou worden.

Maar dit was en is nog steeds niet voldoende. Goede gevelisolatie zou echt het probleem een stuk verminderen. Nu soms 100 DB piekbelasting! -menig fabriek zou worden stil gelegd-. Derhalve richten bewoners, wethouder en de PvdA gemeenteraadsfractie zich op de Tweede kamer.

Dinsdag 17 november werd een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Inzet: doe iets aan de overlast, door gevelisolatie van de huizen aan het spoor.
19 november was het overleg met de Kamer en de Staatssecretaris. Ons PvdA Tweede Kamerlid Duco Hoogland bracht het aan de orde. Ondanks financiële tekorten voor het nemen van geluidsmaatregelen heeft de staatssecretaris toch toegezegd nog eens te kijken naar deze specifieke situatie.

In januari komt ze naar Eindhoven en zal ze met bewoners en gemeente bespreken welke mogelijke maatregelen kunnen worden getroffen.

Frank Depla
fractielid

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen