Patrick van Tuijn over de Begroting 2023

16 november 2022

Deze begroting is een mooie eerste vertaling van het bestuursakkoord, Samen Morgen Mooier Maken.

Allemaal willen we een eerlijke, betaalbare en gezonde stad. Met fijne en veilige wijken om in te wonen. Maar wat we vooral willen is een sociale stad waar mensen naar elkaar omkijken, en als het even niet lukt je kan terugvallen op een betrouwbare overheid.

De financiële huishouding van Eindhoven is gezond. We hebben de Onroerend Zaak Belasting niet hoeven te verhogen en er liggen genoeg investeringsmogelijkheden om de stad gereed te maken voor de toekomst. We bouwen in de hoogste versnelling en passen onze infrastructuur aan op de verwachte groei.

Sinds het ondertekenen van het Bestuursakkoord is de wereld toch weer anders geworden. De oorlog in Oekraïne, met als gevolg stijgende energiekosten en een hyperinflatie, maakt het voor veel van onze inwoners het er niet makkelijker op.

Daarom hebben wij aan de wethouder enkele verbetervoorstellen gedaan tegen de steeds groter wordende kloof van mensen die mee kunnen komen en mensen die hierdoor (nog meer) in de problemen geraken. Verbetervoorstellen om nog meer mensen te ondersteunen en voorstellen dat werken moet lonen. Gelukkig werden deze allen aangenomen.

Niet alleen vooruit kijken, maar ook omkijken. Zodat iedereen mee kan groeien.

– Patrick van Tuijn, Fractievoorzitter PvdA Eindhoven