20 juli 2010

PvdA keurt nieuwe fietsklemmen af

Bron: Eindhovens Dagblad, dinsdag 20 juli 2010

De nieuwe fietsklemmen, waarvan de gemeente er momenteel een kleine vijfhonderd laat plaatsen, voldoen niet. Fietsen met een baga­gerek aan de voorkant passen er niet in. En dat soort fietsen wordt momenteel juist veel verkocht, om­dat ze hip zijn.

Dit schrijft de Eindhovense PvdA in een brief aan het college van B en W. De fractie begrijpt niet hoe de keuze voor juist deze klemmen tot stand gekomen is. Bij dit sys­teem wordt het voorwiel van de fiets vergrendeld. Een handige dief laat dus het voorwiel zitten en steelt de rest van de fiets. Boven­dien zijn de bakken waarin de voorwielgleuf zit lelijk, volgens de PvdA, terwijl de gemeenteraad vo­rig jaar nog heeft besloten dat bij een opdrachtverstrekking in de openbare ruimte ook ‘design’ een wegingsfactor moet zijn.

De PvdA wil het liefst dat het plaat­sen van de rekken wordt stopgezet. De gemeente heeft 375.000 euro uit­getrokken voor de nieuwe rekken, die met de stadspas te openen zijn.