Merk Brainport naar Citymarketing
In het Jaarplan 2012 heeft Brainport Development expliciet de branding van het merk Brainport als een van de strategische zwaartepunten benoemd. Dit terwijl tegelijkertijd de gemeente Eindhoven in de afrondende fase zit van de inrichting van een nieuwe Citymarketing organisatie. Het gevaar bestaat dus dat twee organisaties zich intensief gaan bezighouden met hetzelfde vakgebied, namelijk de marketing en branding van de merken Brainport en Eindhoven.
Twee merken die inmiddels, en dat mogen we denk ik wel stellen, bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De kracht van Citymarketing is gelegen in een eenduidige strategie, goed merkenmanagement over alle Eindhovense merken, waaronder Brainport, richting alle doelgroepen en een heldere en uniforme executie.
Als nu twee organisaties zich gaan bemoeien met het merk Brainport, dan kan dat voor de nieuwe Eindhovense Citymarketing organisatie een valse start betekenen omdat men niet alle ‘merkentouwtjes’ in handen heeft. Verder leidt deze dubbelfunctie tot onnodige kosten en verminderde efficiency. Dat is nooit wenselijk, maar moet zeker in deze tijd van bezuinigingen voorkomen worden.
Vandaar dat de motie het college van Eindhoven opdraagt om bij de vaststelling van het Jaarplan 2012 van Brainport Development expliciet mee te nemen dat de operationele invulling van de branding van Brainport alsmede de uitvoerende werkzaamheden die hieruit voortvloeien overgedragen wordt aan de Eindhovense Citymarketing organisatie, teneinde te komen tot één geïntegreerd marketingbeleid, hogere kwaliteit, meer efficiency en lagere kosten. Afwachten nu maar of de Stichting Brainport, de gemeente Veldhoven en Helmond en het SRE de visie hebben om deze stap te zetten en dus durven te denken in kansen in plaats van bedreigingen.
Voor meer over Citymarketing zie www.arnoldraaijmakers.blogspot.com:
15 augustus ‘Old School Citymarketing?’
23 augustus ‘Citymarketing, confusing? Of de slimste?