Jaarverslag ombudsteam Eindhoven 2015
Aantal en soort casussen
We hadden in 2015 38 nieuwe casussen; daarnaast hadden we nog 6 casussen uit voorafgaande jaren in behandeling. In vergelijking met vorig jaar (24 casussen) is het aantal nieuwe casussen flink toegenomen.
10 casussen betroffen problemen met uitkeringen of schulden (bijstandsuitkering, korting op AOW, arbeidsongeschiktheids-verklaring ingetrokken) ; 9 casussen hadden betrekking op problemen met (toewijzing van) voorzieningen (hulpmiddelen, thuiszorg, pgb); 13 casussen betroffen problemen gerelateerd aan wonen (woningtoewijzing, overlast, parkeerperikelen, dreigende huisuitzetting); 3 casussen waren werkgerelateerd (ontslag, discriminatie, moeizame werkverhoudingen); 3 casussen waren gerelateerd aan GGZ-problematiek (eigen bijdrage GGZ, kwaliteit crisisopname, onvrede met ondersteuning); de overige 4 casussen betroffen: een pardonregeling, relationele problemen rond vechtscheiding, problemen van een studerende zoon, subsidieproblemen van een culturele instelling. Bij 2 casussen was er ook sprake van eenzaamheid van ouderen. Problemen rond financiën en huisvesting zijn al enkele jaren prominent; mogelijk is de stijging van casussen rond voorzieningen toe te schrijven aan de ingezette decentralisatie en start van het Meldpunt040.
Hoe binnengekomen?: invloed van wijkcampagnes en Meldpunt040
Van de nieuwe casussen zijn er 16 via de ombudstelefoon aangemeld; 9 via het emailadres van het ombudsteam; 6 via het Meldpunt040 (alle in de 1e helft van het jaar, toen het meldpunt werd gestart); 5 door leden van de fractie; 1 door de landelijke PvdA en 1 door iemand anders uit de afdeling. Bij veel vragen die via de telefoon binnen komen, blijkt dat recente buurtacties een aanleiding kunnen zijn om te bellen. Burgers weten in ieder geval het ombudsteam beter te vinden.
Wie ging er aan de slag?: goede samenwerking met de fractie.
21 Casussen zijn opgepakt door alleen leden van het ombudsteam, 12 casussen zijn opgepakt door alleen leden van de fractie; 4 casussen zijn opgepakt door een combinatie van een of meer leden v.h. ombudsteam en de fractie; bij 2 casussen zijn betrokkenen in overleg met de coördinator (eerst) zelf aan de slag gegaan. Opvallend is het grote aantal casussen dat afgelopen jaar door de fractie is opgepakt. Het laat zien dat de samenwerking tussen ombudsteam en fractie productief is. Ellen Schoumacher zorgt voor een duidelijke relatie met de fractie. Mogelijk is een meer structurele terugkoppeling rond bepaalde thema’s zinvol.
Samenwerking met andere instanties
In het algemeen is de samenwerking met andere instanties (vooral WIJ, SUE en VHD) goed. WIJ Eindhoven speelt een cruciale rol in de vernieuwing van de zorg. Onze ervaringen met (medewerkers van) WIJ Eindhoven zijn wisselend: enkele heel positieve ervaringen maar ook ervaringen dat de ondersteuning niet altijd adequaat is (o.a. bij schuldhulpverlening en problemen rond uitkeringen). Dat vraagt ons inziens om aandacht/onderzoek: hoe werkt het in de praktijk?
Afhandeling casussen
Van de 38 casussen zijn er 26 helemaal) afgerond, waarvan 10 met direct goed resultaat, 7 middels effectieve verwijzing binnen de gemeente (vooral WIJ Eindhoven, Steunpunt Uitkeringsgerechtigden Eindhoven en VHD) en 3 door verwijzing naar (het ombudsteam van) de eigen gemeente. 6 casussen zijn politiek opgepakt (fractie, wethouder). Nog lopende zaken betreffen meestal oudere casussen waarbij (politieke) behandeling nog niet rond is of recente casussen. Bij 2 casussen, waarbij sprake is van GGZ problematiek, is door ons afgerond omdat betrokkenen zelf ‘duiken’.
Maatschappelijke verkenning eenzaamheid
Het ombudsteam was afgelopen jaar actief betrokken bij de maatschappelijke verkenning eenzaamheid. De belangrijkste conclusies van deze verkenning zijn in de vorm van een pamflet gepresenteerd aan de ledenvergadering van de PvdA Eindhoven en overhandigd aan de fractie. In het verlengde daarvan heeft de afdeling enkele acties ondernomen (o.a. Kaartjes “aandacht” en artikel Ellen Schoumacher).
Regionale samenwerking: start maatschappelijke verkenning PGB’s
Afgelopen najaar zijn er, op verzoek van de voorzitters van de PvdA-afdelingen van het stedelijk gebied, 2 bijeenkomsten geweest met regionale ombudsteams gericht op verkenning van mogelijkheden tot samenwerking. Voor de eerste bijeenkomst waren de afdelingen Best, Son en Breugel, Waalre, Helmond, Geldrop/Mierlo, Nuenen, Valkenswaard en Eindhoven uitgenodigd. Bij de volgende bijeenkomst sloten vertegenwoordigers aan van de afdelingen Someren-Asten en Laarbeek. Resultaat van deze bijeenkomsten: de start van een maatschappelijke verkenning rond de praktijk van de PGB’s in de regio. Wim en Jack zijn hierbij actief betrokken.
Overige activiteiten
Het ombudsteam is afgelopen jaar 6 keer bij elkaar geweest voor overleg/afstemming. De frequentie van de bijeenkomsten laten we afhangen van wat aan de orde is. Om echt te leren van onze ervaringen beschrijven we na afronding elke casus kort (vignet); omvang 1 A4 of iets meer. Enkele van de casusbeschrijvingen zijn gebruikt in onze nieuwe folder. We hebben andere casusbeschrijvingen al wel geselecteerd voor, mar nog niet geplaatst op de Facebooksite van de PvdA-ombudsteams en de Wiardi Beckmanstichting. Komend jaar moeten we nog bespreken hoe we hiermee verder gaan. We zijn dit jaar (weer) begonnen met de opzet van een lijst met (voor het ombudsteam) relevante instanties. De sociale kaart van Eindhoven is groot en complex; we proberen de lijst te beperken tot die instanties door voor onze klanten van belang zijn.
Wim is afgelopen jaar een keer op de PvdA seniorenbijeenkomst met aanwezigen in gesprek gegaan over het werk van het ombudsteam. Ellen en Wim hebben in oktober het landelijk ombudscongres bezocht. Daarin werd vooral zichtbaar dat veel ombudsteams nog worstelen met aandacht krijgen van de burger en het vinden van een plaats in hun netwerk. Wat ook opviel is dat in Eindhoven de samenwerking met anderen meer vanzelfsprekend is, ook als ze van een andere politieke kleur zijn. (Ombudsteam) Eindhoven is aardig op weg met de permanente campagne, de maatschappelijke verkenningen en heeft vooralsnog een unicum met JS-leden. Het idee om met instructieve casussen te werken werd van harte ondersteund.
Het gaat goed!
Het ombudsteam bestaat nu ruim 4 jaar. Afgelopen jaar hebben we afscheid genomen van Anne-Marie Stoop en Agron Maqi. Beiden hebben een aantal casussen met veel succes afgerond. Alsnog hartelijk dank! Verheugend is dat dit jaar 4 Jong Socialisten zich bij het ombudsteam hebben aangesloten; 3 waren al actief betrokken bij een casus. We zijn ook blij met de komst Ton Geerts die meteen aan de slag is gegaan met een ingewikkeld probleem rond de gemeentelijke subsidiëring van een culturele instelling. In de afdeling heeft het ombudsteam een duidelijker plaats gekregen in de promotie o.a. door verspreiding van een mooie ombudsfolder (ontwerp Jack Tinnemans) tijdens de permanente campagne, door promotieactiviteiten rond het Meldpunt040 en door actief gebruik van de visitekaartjes. De goede samenwerking met de afdeling die onder de stimulerende leiding van Mary Fiers vorig jaar al in gang was gezet heeft ook dit jaar en goed vervolg gehad. We constateren dat, door het rapport Hamming en door de actieve opstelling van onze voorzitter, de afdeling mensen actief bij de ontwikkelingen betrekt en dat mede daardoor het ombudsteam een duidelijker functie heeft. Het ombudsteam heeft een duidelijke plek op de website van PvdA Eindhoven: we zijn ieder te zien met een foto en een korte profielschets. Met dank aan Erik van der Werff en Ellen Schoumacher.
Het ombudsteam bestaat nu uit 9 leden. We zijn klaar voor de volgende uitdagingen!
Wim Claasen (coördinator), Trix Effting, Ton Geerts, Cansu Gursoy, Dilek Gursoy, Willy Stork, Jack Tinnemans, Yosje Verwegen en Will de Viet.