Door op 12 maart 2014

Bij woonoverlast verhuist de hufter, niet het slachtoffer

PvdA-actieplan woonoverlast.
Een dak boven je hoofd in een leefbare buurt is een basisvoorwaarden. Prettig wonen. Je veilig voelen in je buurt en zeggenschap over je woonomgeving. De PvdA wil daar samen met de bewoners aan werken. Helaas zijn er ook bewoners en huisbazen die daar anders over denken. Dat kan je woonplezier fors vergallen. Daarom wil de PvdA dat de gemeente bewoners ondersteunt om die woonoverlast terug te dringen. Als dat onvoldoende lukt vindt de PvdA dat de gemeente moet ingrijpen.

Hoofdpunten van het PvdA-actieplan zijn: woningsplitsing aan banden; bewonerszeggenschap bij beslissing of woningsplitsing wordt toegestaan; handhaven; hufters moeten verhuizen en niet de slachtoffers van woonoverlast; leegstaande kantoorpanden ombouwen tot kleinere wooneenheden en een elektronische schandpaal voor notoire huisjesmelkers. Lees hier het concrete 8 puntenplan Woonoverlast aanpak PvdA Eindhoven.

Vanmiddag presenteert Yasin Torunoglu het actieplan. In een huiskamergesprek in de Rochusbuurt in wijkcentrum De Buut bespreekt hij met bewoners met name de voorstellen over kamerbewoning en woningsplitsing.

Vicefractievoorzitter van de PvdA Tweede Kamer fractie, Martijn van Dam zal bij het gesprek aanwezig zijn. De landelijke politiek moet namelijk het juridisch ondersteunen dat de Burgemeester de bevoegdheid krijgt om hufters uit het huis te zetten in plaats van het slachtoffer.