12 maart 2014

Als je pech hebt, kan je geluk hebben

In deze tijd van crisis, hebben veel mensen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Kinderen die in armoede opgroeien hebben veel minder toekomstkansen dan hun leeftijdsgenootjes die het beter getroffen hebben. Elk dubbeltje moet drie keer worden omgedraaid. Een sportclub zit er niet in. Geen geld voor de school onmisbare computer. En vaak kan het schoolreisje er ook niet vanaf.

Maar ook volwassenen en ouderen met een smalle beurs lopen het risico in isolement terecht te komen. Veel gemeenten geven deze mensen een financieel steuntje in de rug. Hierdoor krijgen mensen met de smalle beurs toch de kans krijgen om mee te doen. Dan is het nog steeds geen vetpot, maar het kan financieel wel even lucht geven.

Gemeenten krijgen minder geld. Armoede-regelingen komen daarom onder druk te staan. Drie van de vier gemeenten hebben daarom de laatste vier jaar bezuinigd op sociaal beleid. Maar een kwart van de gemeenten heeft er juist meer voor uit getrokken. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart kan dus grote gevolgen hebben voor de mensen met de smalle beurs.

Een vergelijking van het armoederegelingen in Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en Helmond laat zien dat er forse verschillen zijn. Als je pech hebt dat je zonder baan zit of werkt en maar net boven het minimum uit komt kan je geluk hebben dat je in een stad woont met een gemeentebestuur die oog heeft voor mensen met de smalle beurs.

In Breda en Helmond hebben ze dat een stuk minder dan in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In die laatste drie steden zijn de armoederegeling een stuk beter. Het maakt dus uit welke politieke partijen er vertegenwoordigd zijn in je stadsbestuur.

Zo heeft Breda, waar de PvdA ontbreekt in het college, de afgelopen vier jaar flink gekort op individuele armoede regelingen voor volwassenen en ouderen. In Breda krijgen mensen die lang onder of op het minimum zitten een bijna de helft van mensen in vergelijkbare situatie in Den Bosch of Eindhoven.

Het gevolg is dat ze steeds vaker thuis moeten blijven omdat het geld ontbreekt om bv mee te doen aan een uitje van de ouderenbond. En in Helmond, ook een bestuur zonder PvdA-wethouder, is er geen regeling voor kinderen die opgroeien in een arm gezin. Ze kunnen daarom vaak niet mee doen aan sportclubs, schoolreisjes of muziekles.

In Eindhoven, Tilburg en Den Bosch, allemaal steden met PvdA-wethouders, krijgen kinderen zo’n ondersteuning wel. Bovendien krijgen ook ouderen in deze steden een bijdrage om maatschappelijk mee te kunnen blijven doen.

Natuurlijk is het vinden van werk de beste manier om uit de armoede te raken. Maar we hebben in Nederland ook mensen met een baan of ZZP-ers die minder of net iets meer dan het minimum verdienen. En dan is het zeker als er een paar kinderen in je gezin opgroeien nog steeds erg krap.

In veel steden stoppen de armoederegelingen als je werk krijgt. In Tilburg en Eindhoven zijn de inkomensgrenzen voor deze regelingen zo gelegd dat als je een baan vindt en 30 of 20% meer verdient als het minimum je nog steeds van deze regelingen gebruik kan maken. Op die manier loont het om aan het werk te komen. En in Eindhoven kunnen mensen die minder verdienen dan 120% van het minimum gratis met de bus.

Ook na 19 maart willen wij, als lijsttrekkers van de PvdA in Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch, en Helmond, mensen die krap bij kas zitten een steuntje in de rug geven.

Kinderen die opgroeien in armoede willen we ook de mogelijkheid geven om mee te doen, op school maar ook op een sportclub. En met een collectieve ziektekostenverzekering willen we dat chronische zieken zich betaalbaar kunnen verzekeren en een tegemoetkoming krijgen voor het eigen risico.

De laatste vier jaar hebben we laten zien dat dit geen loze belofte is. In de steden met PvdA wethouders waren ondanks de bezuinigen die regelingen een stuk beter dan in Brabantse steden zonder PvdA-wethouders.

Yasin Torunoglu –  PvdA Eindhoven
Auke Blaauwbroek – PvdA Tilburg