Veiligere spoorseinen op 350 plekken
Het Nederlandse spoornet telt zo’n zesduizend lichtseinen (te vergelijken met verkeerslichten). Verreweg de meeste hiervan zijn uitgerust met ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dit beveiligingssysteem zorgt ervoor dat een trein automatisch wordt stilgezet als deze door rood licht rijdt. ATB werkt echter niet bij snelheden onder de veertig kilometer per uur. Daarvoor is een verbeterde versie ontwikkeld: ATB-vv. Dat wordt nu op 350 extra seinen toegepast. Dit betekent dat nog altijd ruim vierduizend seinen met het oude beveiligingssysteem blijven werken.
De maatregel is een gevolg van een ernstig ongeval in Barendrecht in september vorig jaar. Daarbij kwam een machinist om het leven nadat hij door rood was gereden.
Ook in Eindhoven zijn in het verleden treinen op elkaar gebotst, na het negeren van een rood licht. Dit gebeurde onder meer in 1992. Toen raakten 28 mensen gewond, van wie vijf ernstig. De ATB-beveiliging werkte hier niet, omdat de treinen langzamer reden dan veertig kilometer per uur. In mei 1998 raakte een vrouw gewond, toen een locomotief op een passerende trein botste. Ook in oktober 2007 en januari 2008 gebeurden er aanrijdingen. Telkens was sprake van het negeren van een rood sein. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Save. Eind vorig jaar trok de Eindhovense PvdA-fractie aan de bel, omdat in deze gemeente relatief vaak een trein door rood licht rijdt. Uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat Eindhoven in de jaren 2004 tot en met 2008 landelijk op de vijfde plek stond. In die vijf jaar reed in Eindhoven veertig keer een trein door rood licht, waaronder vijf goederentreinen.
Rob Burg