28 april 2011

Van Abbe moet zich beter verkopen

In dat debat, dat bezocht werd door een kleine honderd belangstellenden, stond de positie van het jubilerende (75 jaar) museum centraal. Het Eindhovense gemeentebestuur moet 56 miljoen euro bezuinigen. En in de politiek vinden steeds meer mensen dat het Van Abbe met 2 ton euro bezuinigingen wel erg makkelijk wegkomt.

Dat vond Esche helemaal niet. Integendeel. Hij riep de politiek op om helemaal niet te bezuinigen op het museum, maar om het juist te koesteren en te onderzoeken hoe politiek en museum samen iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Andere deelnemers in het panel benadrukten dat ook zij niet vinden dat het Van Abbe meer moet inleveren. Zelfs PvdA-raadslid Arnold Raaijmakers benadrukte dat: „Maar het museum kan wel proberen om de inkomsten te vergroten.” Hij doelde daarmee op het samenstellen van populistischer tentoonstellingen. Ook panellid Peter Kentie (marketingmanager bij PSV) vond dat.

Hij noemde het museum Tate Modern in Londen als voorbeeld van een museum dat op een slimme manier populair met avantgardistisch mengt. De ‘moeilijke’ afdelingen zijn daar gratis, voor de ‘populaire’ kunst moet betaald worden. Zoiets kan in het Van Abbe ook.

Dus én de grote publiekstrekker én het avantgardistische werk laten zien. Hierdoor kom je tegemoet aan de meer populistische behoefte van de achterban in de stad, die het museum financiert.” Maar Esche wilde daar niks van weten: „Dan wordt het Van Abbe juist provinciaal. Wij zijn het Tate niet.” Esche wil dat het Van Abbe zijn radicaliteit behoudt en liever nog uitbouwt.

„We moeten niet het beleid aanpassen, maar de marketing.” Dat laatste werd door de overige pannelleden onderschreven. Volgens wethouder Mary-Ann Schreurs (D66, cultuur) moet de vertaling van wat er in ’ons museum’ gebeurt, beter. Na ruim anderhalf uur discussiëren was vrijwel iedereen het erover eens: met een betere marketing en communicatie weet de stad beter wat de kracht is van het Van Abbe, zodat de tentoonstelling in LA ook nu al in het Van Abbe een groot succes is.

Corrie de Leeuw
Ad de Koning