‘Glazen Huis moet op Markt’
Naast Eindhoven hebben ook Leiden, Zwolle, Nijmegen en Haarlem zich kandidaat gesteld. In april zal de zenderredactie van 3FM, waarin zes deelnemende omroepen zijn vertegenwoordigd, een beslissing nemen. Eindhoven heeft de Markt in gedachten als locatie. Met Serious Request sluiten drie dj’s van 3FM zich een week lang op in het Glazen Huis zonder te eten, met het doel om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. De Eindhovense afdeling van het Rode Kruis heeft al aangegeven geldinzamelingsacties te willen gaan houden.
Van de totale kosten gaat 175.000 euro naar 3FM. Citydynamiek heeft daar al 150.000 euro voor gereserveerd. De stichting Horecabelangen Eindhoven en de Stichting Detailhandel Eindhoven zullen samen de overige 25.000 euro op tafel leggen. De gemeente wil de resterende 75.000 euro voor ‘facilitaire kosten’ voor haar rekening nemen als de keuze op Eindhoven valt.
De bijdrage aan 3FM is voor steden dit jaar liefst een ton hoger dan vorig jaar. Volgens een woordvoerder heeft dat te maken met oplopende productiekosten. Bovendien levert het evenement volgens hem een stad veel op. In Breda in 2008 kwamen door het Glazen Huis meer dan 200.000 bezoekers naar de stad die samen zo’n vier miljoen euro uitgaven. In Groningen in 2009 leverden de 250.000 bezoekers de stad zo’n 7,3 miljoen euro op. Het evenement bevordert door het goede doel bovendien de mondiale bewustwording en het is positief voor het imago van de stad, vinden B en W in Eindhoven.
Het college nam het besluit voor het bidbook en de financiële steun nadat PvdA-raadslid Yasin Torunoglu hierover in januari een motie had ingediend in de gemeenteraad. Torunoglu toont zich in een reactie verheugd. „ Als we het binnenhalen, gaan we een grote inzameling opzetten in de stad”, zegt Torunoglu.
Alle kandidaatsteden worden binnenkort bezocht door een delegatie van 3FM.