Gezond verstand gebruiken kost nu misschien vier ton
Maar hoe kon het toch zo ver komen? En waarom bedacht Joost Helms niet eerder dat het toch echt beter is om ten halve te keren, dan ten hele te dwalen? Voor antwoord op die vragen moeten we terug naar de vorige raadsperiode. Toen in Eindhoven de rijkdom nog werd verdeeld en niet de armoede. En toen het college met op de plek van Helms PvdA-wethouder Erik van Merrienboer, fors inzette op allerhande fietsvriendelijke maatregelen. In het kader daarvan was een proef gedaan met een in Eindhoven bedachte fietsklem die met de stadspas te bedienen is: de Lock’n’Go. Innovatief, designerig, van eigen bodem én fietsvriendelijk! En toen bleek dat de klemmen óók nog gebruikt werden, gaf de raad grif de opdracht aan het college om er de hele stad mee vol te zetten.
Maar ja, een grotere opdracht betekent meer geld en meer geld betekent Europees aanbesteden volgens Europese regels. De opdracht toeschrijven naar één leverancier mocht dus niet.
Gevolg was dat een andere leverancier (het gloednieuwe bedrijf Velomove uit Genemuiden) in Eindhoven zijn eerste opdracht binnenhaalde. Want de Velomove was, volgens de geraadpleegde deskundigen van de Fietsersbond én de politie, weliswaar iets minder goed dan de Lock’nGo, maar wel goed genoeg en bovendien goedkoper.
Een contract werd gesloten. En wethouder Joost Helms ‘erfde’ de afspraken daarin van zijn voorganger. Blijft de vraag waarom Helms niet eerder heeft gezegd: contract of geen contract, dit zijn rotdingen en we willen ze niet. Waarschijnlijk houdt hij er rekening mee dat de gemeente de vier ton niet meer terug kan krijgen. Maar in ieder geval zou het wel van gezond verstand getuigd hebben.