22 juni 2009

Dag van de Vluchteling – 20 en 21 juni 2009

Op vrijdagavond, 19 juni 2009, vond in het klooster van de Zusters van Liefde aan de Hoogstraat een bijzondere gebeurtenis plaats. Lokale politici waren uitgenodigd voor een maaltijd met vluchtelingen in de knel, die geen gebruik konden maken van het Generaal Pardon van vluchtelingen, die voor 1 april 2001 in Nederland waren of later kwamen. Ook de PvdA was present met de raadsleden Ertan Isik en Jacques van der Meer. Ook werd het CDA, SP, VVD en GL vertegenwoordigd. Bijzonder die gesprekken. Een gesprek met een gezin gevlucht uit Afganistan voor de Taliban. Voor 2001 uit Nederland geweest, dus het gezin valt niet onder het Generaal Pardon. Een meisje uit dat gezin, dat vloeiend Nederlands spreekt. Dit gezin wil hier een bestaan opbouwen en kunnen niet terug naar Afganistan. Altijd die onzekerheid. Worden ze opgepakt door de politie ?? Komen ze terecht in Vreemdelingendetentie voor 3 of 6 maanden ???om daarna geklinkerd te worden, dus de straat op. De landelijke PvdA-fractie zal van deze ontmoeting op de hoogte worden gesteld. Humaniteit !!! Op zaterdagmiddag, 20 juni 2009 vond er een manifestatie plaats voor de Catharinakerk en op zondag, 21 juni 2009 werden in de Eindhovense kerken tijdens hun vieringen extra aandacht gegeven aan het lot van de vluchtelingen.

Gemeenteraadsleden PvdA fractie
Ertan Isik