Door Frank Depla op 8 maart 2016

Opiniestuk Frank Depla in ED

De een houdt van een voetbalfeest, de ander van carnaval of Koningsdag en weer een ander van de Dutch Design Week. Gezamenlijk een feest vieren vanwege een kampioenschap of de verjaardag van de Koning verbroedert en zorgt voor saamhorigheid in de stad.

Vanzelfsprekend moeten we daarbij kritisch zijn op de kosten en kun je altijd de vraag stellen of het goedkoper kan. Bijvoorbeeld door te kijken naar welke partijen nog meer kunnen bijdragen aan dat feest. Daarbij zijn de kosten van een feest ook afhankelijk van de grootte van een  feest. Een kampioensfeest van PSV brengt nu eenmaal meer mensen op de been dan een kampioensfeest van een willekeurig andere sport.
De ChristenUnie vraagt zich af of we in deze tijd het geld niet beter kunnen besteden aan andere zaken dan voor dit kampioensfeest? Maar diezelfde vraag kunnen we dan ook stellen ten aanzien van de subsidie welke het carnaval ontvangt of Koningsdag. We hebben nu eenmaal ook inwoners die niets met carnaval hebben of republikein zijn. Betekent dat dan bij ieder feest weer een nieuw debat in de raad moet worden gevoerd?
Dat zouden we volgens PvdA niet moeten willen. Wel stellen we als raad het evenementenbudget en uitgangspunten vast.  Zoals  dat de gemeente zorgt voor de veiligheid en de openbare orde. In het geval van het kampioensfeest van PSV  is de helft van de kosten waaraan de gemeente bijdraagt voor deze post. De andere helft wordt opgebracht door partners in de stad zoals de horeca en PSV. Die laatste draagt graag bij om zo ook iets terug te geven aan de stad.  Volgens mij mogen we ons daar gelukkig mee prijzen. In 2008 (het voorlaatste kampioensfeest van PSV) betaalde de gemeente nog het volledige bedrag .
Tenslotte, de PvdA wenst iedereen de komende maanden veel plezier met het feestje wat  hij/zij viert , of het nu het  kampioensfeest is van PSV, Koningsdag of het buurtfeest bij u om de hoek, maak er allen gezamenlijk  een mooi feest van.
Frank Depla
Raadslid PvdA
Woordvoerder sport en evenementen

Frank Depla