Twist over ‘ wilde’ P-zone bij Airport
Eerder deze maand kwam de kwestie al aan de orde in de Eindhovese politiek. Toen bleek al dat er in de gemeenteraad weinig bezwaar is tegen de tijdelijke verhuur van de terreinen. Er is immers grote behoefte aan parkeerruimte. Daarom is Eindhoven Airport ook al een grote parkeergarage aan het bouwen. Nu wordt door Airport bezoekers zelfs wild geparkeerd in nabijgelegen woonwijken.
Maar volgens een woordvoerster van de grootste parkeerplaatsenverhuurder Masters in Parking is er zelfs mét die garage nog een tekort. Zij heeft het (op basis van TNO-berekeningen) over een behoefte aan zesduizend parkeerplaatsen dit jaar. Inclusief de nieuwe garage zal de beschikbare capaciteit nog maar 4885 plekken bedragen.
Masters in Parking heeft inmiddels voor twee terreinen al een vergunning binnen. Voor zes terreinen loopt de aanvraag. Voor één terrein is een weigering binnen. Daartegen wordt bezwaar aangetekend. De verstrekte vergunningen zijn volgens de woordvoerster gekoppeld aan de leegstand van de kantoorpanden. Als er een huurder voor het kantoor komt, eindigt het parkeercontract.
Maar wethouder Mary Fiers (PvdA, wonen en ruimte) voelt helemaal niets voor versoepeling van de regels. Ze stelde eerder al dat het de gemeenteraad zelf is die strenge regelgeving wilde over het parkeren. Juist op dit bedrijventerrein, dat hét visitekaartje van de Brainport-regio moet zijn. En volgens Fiers is de ‘wildgroei aan parkeerterreinen slecht voor de kwaliteit van de openbare ruimte’. Daar komt nog bij, zo schrijft de wethouder nu in een brief aan de raad, dat een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan ten behoeve van een parkeerterrein juridisch niet haalbaar is. Voor zo’n ontheffing moet ‘op basis van concrete en objectieve gegevens de tijdelijkheid van de behoefte worden aangegeven’. En dat kan volgens de wethouder niet, omdat op voorhand niet te zeggen is hoe lang zo’n kantoor leeg zal staan.
Corrie de Leeuw