Stad investeert regiogeld nu zelf
Het fonds wordt onder meer gevuld met geld dat vrijkomt door het schrappen van projecten (zoals bijvoorbeeld het vernieuwen van het Wilhelminaplein en de fietsroutes in stadspark de Karpen). Maar een flinke bodem wordt gelegd met de 3,8 miljoen euro die tot nu toe jaarlijks aan het financieringsschap voor het stedelijk gebied werd betaald. Zeven gemeenten (Eindhoven en de zes plaatsen eromheen) storten jaarlijks in dit fonds waaruit projecten in de stedelijke regio worden betaald. Helmond stapte in 2008 uit het schap.
Eindhoven wil dit ook doen. Wethouder Staf Depla (financiën, PvdA) licht toe: „Het is de laatste tijd toch een beetje ‘geld zoekt project’ binnen dat fonds. In zo’n projectencarrousel willen we niet zitten. Maar we zijn er nog niet uitgestapt. Als we kunnen regelen dat de nieuwe HOV-lijn en het Brainport- fietspad eruit betaald worden, blijven we.” De HOV-lijn is een busbaan die van Nuenen via Eindhoven-noord naar de High Tech Campus loopt. De slowlane is een 32 kilometer lang fietspad door het groen en zonder stoplichten dat ‘economische toplocaties’ in en rond Eindhoven met elkaar verbindt. Beide projecten kosten circa 10 miljoen.
Corrie de Leeuw