Door Privé: Sjoerd Slaaf op 7 augustus 2015

Zomercolumn uit de Alpen en de week van Sjoerd

Mijn week 28 stond helemaal in het teken van Bewonersparticipatie en Overheidsparticipatie in Eindhoven. De organisatie van de G1000-Eindhoven-top die in het voorjaar van 2016 zal worden gehouden in het Beursgebouw in Eindhoven.

G1000Wat is de G1000 denkt u wellicht. De G1000 is een mooie manier om 1000 inwoners van een gemeente bij elkaar te brengen en hen over belangrijke thema’s uitspraken te laten doen en ideeën te laten bedenken. Dit gaat vervolgens in de praktijk gebracht worden en de politiek wordt hier sterk bij betrokken. Dus burgers gaan bepalen wat er in de stad gebeurt!

De G1000 stamt uit België. Grote bezieler achter de G1000-actie is schrijver David Van Reybrouck. In 2011 werd het initiatief in België genomineerd voor de prijs van de democratie. Erna heeft het initiatief vervolg gehad in diverse steden in Nederland. O.a. in Amersfoort, Apeldoorn, Groningen, Amsterdam en nu ook volgend voorjaar in Eindhoven. Het voorstel om de G1000 naar Eindhoven te halen, heb ik gedaan door de indiening van een actuele motie die tijdens de raadsvergadering op 17 maart jl. met algemene stemmen werd aangenomen.

Na een voorlichtingsbijeenkomst die snel daarop volgde, werd er een initiatiefgroep geformeerd die de organisatie en ontwikkeling van een ‘Eindhovens model G-1000’ oppakt, zonder afbreuk te doen aan het originele G1000 concept. Alles is dus volop in gang gebracht en dat is heel mooi om te zien en mee te maken. Prachtig ook dat het management van het Beursgebouw dit mooie pand tot onze beschikking stelt zonder daar verder kosten aan te verbinden. Op deze manier kan de bijeenkomst, begin 2016, waarschijnlijk met gesloten beurzen gehouden worden. Dat is geweldig! In september dit jaar, vindt er een ‘voorproef’ plaats in het Evoluon. Hier komen dan 50 tot 100 personen bijeen. Ook het Evoluon brengt hier geen kosten voor in rekening. Super! Zo kon ik dus met een zeer voldaan gevoel beginnen aan onze vakantie.

Sjoerd Alpen2Ik ben met mijn gezin 2 weken naar de Franse Alpen geweest, waar we heerlijk gewandeld, gezwommen en geklommen hebben. Iedereen kon doen waar hij zin in had en de sfeer en het weer waren super! Tussendoor even een paar dagen met mijn vrouw naar Turijn geweest. Hier hebben we onze pleegzoon opgehaald die zich de laatste week bij ons heeft gevoegd. Al met al een gevarieerde en inspirerende vakantie. We hebben ook veel contact gehad met de plaatselijke bevolking. Dat is het grote voordeel als je een gîte huurt; je maakt even deel uit van de gemeenschap. Iedere keer weer heel bijzonder.

Nu weer thuis genieten en dan pakken we langzaam aan de werkzaamheden en de uitdagingen weer op. Ik wens u allen ook een fijne vakantie. Benut die om uit te rusten en ideeën op te doen om bij thuiskomst het leven weer plezierig en ontspannen voort te zetten!

Privé: Sjoerd Slaaf

Om gezondheidsredenen heeft Sjoerd aangegeven tijdelijk zijn functie als Raadslid neer te leggen. Hij wordt tijdelijk vervangen door Eric Cols.    Achtergrond: Als Groninger valt het mij op dat lang niet iedere inwoner van Eindhoven geboren en getogen is in deze prachtige stad. Ik ontmoet veel mensen die van buiten Eindhoven komen: uit andere delen

Meer over Privé: Sjoerd Slaaf