22 juni 2013

Zomercampagne tegenaan jeugdwerkloosheid

De afgelopen dagen hing weer veelvuldig de vlag uit, jongeren behaalden hun diploma! Met hun diploma op zak op zoek naar hun droombaan. Maar de economische crisis en de alsmaar stijgende (jeugd) werkloosheid vormen voor deze jongeren vervelende spelbrekers. We moeten voorkomen dat jongeren die klaar zijn met hun studie zich suf solliciteren, gaten in hun CV oplopen en een valse start maken op de arbeidsmarkt. Of zoals de ambassadeur jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk terecht stelt “wie de jeugdwerkloosheid nu niet aanpakt, krijgt straks de rekening gepresenteerd”

Daarom bepleit de PvdA voor concreet een 3 tal voorstellen die we snel kunnen invoeren en jongeren perspectief geven op werk of leerwerk baan.
Daarbij stelt het kabinet deze week financiële middelen beschikbaar voor dergelijke plannen als uitwerking van het sociaal akkoord.
Zo stelt de PvdA voor om te komen met een “startersbeurs”.
Deze ‘beurs’ neemt de belangrijkste drempels weg waar jongeren tegenaan lopen die van school komen: gebrek aan een netwerk en werkervaring. Het is inmiddels een beproefd middel –ondersteunt vanuit de jongeren vakbonden CNV en FNV- in Rotterdam, Tilburg en Denbosch. De eerste resultaten in deze steden laten zien dat jongeren positief zijn over deze kans die hen wordt geboden.

Met de startersbeurs kunnen jongeren met een vergoeding van € 500 per maand zes maanden werkervaring en vakkennis opdoen bij een bedrijf naar keuze. Werkgevers hebben de kans om op een gemakkelijke manier jong, gediplomeerd en gemotiveerd personeel binnen te halen en kennis te laten maken met hun bedrijf. Ze bouwen contacten op en hun zelfvertrouwen groeit. Vanuit deze positie maken deze jongeren een betere kans om door te stromen naar een reguliere baan.
Juist in deze zomer moeten we doorpakken. Daarom zou de PvdA graag zien dat deze beurs nu wordt gerealiseerd zodat direct met een ‘zomercampagne’ kan worden gestart om deze beurs onder de aandacht te brengen en jongeren na de vakantieperiode direct aan de slag kunnen.
Daarnaast bepleiten we in navolging van de landelijk ambassadeur een regionale ambassadeur jeugdwerkloosheid. Iemand die onze bedrijven in de regio goed kent, deuren opent en vacatures en stage plaatsen opspoort en zorgt dat jongeren een baan vinden of verder leren. Deze ambassadeur zal zich moeten richten op met name die groep jongeren die relatief hard worden getroffen door werkloosheid, zoals jongeren zonder start kwalificatie en jongeren met een niet westerse achtergrond.
Als derde punt bepleiten we om wat eerder een beproefd middel is geweest opnieuw in te zetten: in samenspraak met het beroepsonderwijs studenten , wanneer het mogelijk is, te stimuleren om verder te studeren.

In de raadsvergadering van as dinsdag zullen wij deze voorstellen inbrengen opdat jongeren niet alleen de vlag uithangen bij het behalen van hun diploma maar ook bij het vinden van hun eerste baan!

Hafid Bouteibi
Frank Depla