Het initiatief uit Blaarthem

10 februari 2018

Batman, een heks, een banaan en heel veel indianen. We kwamen ze allemaal tegen, op deze carnavalszaterdag in Blaarthem. Een heel gevarieerde wijk in Gestel. Jong en oud, studenten en gezinnen met kinderen, het woont er allemaal door elkaar. En dat lijkt goed te gaan. De meeste bewoners die we spreken wonen er graag, blij met een relatief rustige wijk, op vijf minuten fietsen van het centrum.

Het plein, de rotonde bij de Karel de Grote laan zorgt wel voor problemen. Er zijn restaurants en er is een coffeeshop. De aanrijdroute voor veel klanten is niet via de rondweg, maar loopt door de wijk, en door woonstraten. De bewoners hebben er veel last van. Te druk, te hard rijdende auto’s, en de klanten zorgen ook voor veel zwerfvuil en rommel. Bewoners hebben het initiatief genomen de gemeente een brief te schrijven en houden een handtekeningenactie. ‘Als er toch plannen gemaakt worden voor het gebied waar het Grafisch Lyceum en andere leegstaande scholen staan, los dan meteen de verkeersproblematiek in de wijk op. Maak een nieuwe ontsluiting voor het plein en voor de restaurants en winkels daar’. Daar mag de politiek binnenkort iets van vinden, en de PvdA fractie zal zorgvuldig kijken naar de ideeën van de bewoners.

Een mooie ontmoeting in Blaarthem was die met een 88-jarige bewoonster. ‘Natuurlijk ga ik stemmen op 21 maart. Dat doe ik altijd. Op de PvdA, dat mag je best weten. Ik ben altijd een arbeider geweest, en gebleven. Voor mij is de PvdA de partij die daarvoor opkomt’. Daar moeten we maar eens een bos rozen gaan brengen!