Door Frank Depla op 8 december 2016

Door een visie gaan inwoners niet direct meer sporten….

“In gelul kun je niet wonen” was ooit een gevleugelde uitspraak van wethouder Shaeffer uit Amsterdam. Zo is het ook met sporten, “ met een visie gaan we niet meer bewegen….” Het komt uiteindelijk aan op praktische oplossingen. Denk aan de Eindhovense Atletiekvereniging die door de aanleg van 2 extra banen meer leden kunnen trekken. Hierdoor kunnen zij juist ook minder valide sporters letterlijk de ruimte geven om mee te doen! En dergelijke keuzes vinden wel hun oorsprong in een visie. Daarom kiezen we voor de sportdocent in de klas en in de wijk. Juist daar waar kinderen niet vanzelfsprekend sporten.

En natuurlijk kiezen we ook voor sterke sportverenigingen. Iets waar de PvdA zich al jaren hard voor maakt. Of het nu om de voortbestaan gaat van een voetvalclub of de genoemde atletiekvereniging die graag wil uitbreiden. Bijvoorbeeld geef ze de mogelijkheid om zelf meer inkomsten te vergaren door accommodaties zelf te beheren. Kortom een goede visie!

Rondje verenigingen
En toch hebben we nog een aantal zaken meegegeven aan de wethouder, juist ook naar aanleiding van een ‘rondje’ sportverenigingen: ● beloon sportclubs die maatschappelijk actief en betrokken zijn;

• geen gedwongen verhuizingen. Natuurlijk moeten sportaccommodaties optimaal worden gebruikt in de stad. Maar de verplaatsing van een sportactiviteit dient altijd zorgvuldig te gebeuren. Waarbij het niet zo kan zijn dat een verplaatsing uiteindelijk leidt dat een sportactiviteiten of sportverenigingen verdwijnen of hierdoor leden gaan verliezen. Het voorbeeld van Basketbalclub Almonte hebben we hierbij nog vers in ons geheugen. Het zou zonde zijn dat door verhuizing juist de wijkfunctie van deze vereniging komt te vervallen.

Tenslotte zwart geld in de sport.
We worden als PvdA hier wel eens op aangesproken. De onderwereld die grip krijgt op de bovenwereld via een sportclub. Het ‘voetbaltotaalplan’, is voor de PvdA een mooie aanleiding om dit met de voetbalclubs te bespreken. Samen met partners als justitie, KNVB, belastingdienst en sportclubs zou je gezamenlijk kunnen bekijken hoe je dit moet aanpakken. We denken aan een task force.

Wanneer het daar lukt zou de aanpak ook voor de andere sporten kunnen werken. De wethouder heeft toegezegd dit in te brengen.

Frank Depla
Woordvoerder sport PvdA Eindhoven

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla

Waar ben je naar op zoek?