Door Frank Depla op 8 juni 2016

Veel treinen met gevaarlijke stoffen door onze stad, dat kan niet en mag niet!

Deel 2

Staatssecretaris naar Eindhoven

Afgelopen weken was de onrust groot over het aantal giftreinen over de Brabantse route. Niet alleen het aantal leidde tot onrust. Ook andere vragen bleven onbeantwoord. Is de route wel bestemd voor zoveel giftreinen? Wat wordt er allemaal vervoerd? Kloppen de papieren met de echte situatie?  Onze burgemeester had gelijk toen hij vorige week zij; “De spoorrails van centrum naar centrum is ooit gemaakt voor vervoer van mensen en niet voor gifstoffen.”

Zoals je hebt kunnen lezen in het nieuws drong de PvdA van Brabant, Limburg, Venlo en natuurlijk Eindhoven aan bij de landelijke politiek om serieus met dit probleem aan de slag te gaan. En, beter nog, om snel concrete maatregelen te nemen.

Overleg op het stadhuis

Afgelopen maandag kwam Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, naar Eindhoven. Het overleg op het Eindhovense Stadhuis met de staatssecretaris  en de PvdA raad- en statenleden verliep goed. Net als wij is de staatssecretaris boos op de vervoerders. Ze wil absoluut niet dat de  vervoerders een loopje nemen met de veiligheid van omwonenden.

Hoe nu verder?

Samen met de staatssecretaris zijn de volgende acties afgesproken. De PvdA Venlo, Eindhoven, Staten in Den Bosch en met name de Kamerleden van de PvdA in Den Haag zullen er op toezien dat er ook daadwerkelijk maatregelen worden getroffen.

Deze maatregelen zijn onder andere:

• Vervoerders moeten binnen één maand duidelijk maken wat ze vervoeren, anders geen vervoer
  • Dwingende afspraken met vervoerders om het aantal giftreinen om laag te brengen
  • Samen aan de slag om ernstigste knelpunten wat betreft veiligheid, trillingen en geluidsoverlast aan te pakken. Daar hoort voor de PvdA Eindhoven de Hofstraat in Tongelre bij. PvdA Eindhoven maakt zich al jaren hard om deze om de overlast aan de Hofstraat aan te pakken. Goed nieuws dus wat ons betreft.

Wordt vervolgd!

Frank Depla

Woordvoerder mobiliteit

Frank Depla