18 april 2014

Terugkoppeling PvdA congres 15/16 februari 2014

Half februari vond in Breda het laatste landelijke congres plaats van de PvdA. Vanwege de gemeenteraadverkiezingen van afgelopen 19 maart  en alle media aandacht die deze verkiezingen met zich meebrengen, hebben we ervoor gekozen om de terugkoppeling van onze Congresafgevaardige Gerben Welling nu pas met u te delen.

Congres 15 en 16 februari.
In Breda waren de leden, afdelingen, Ministers, Tweede Kamerleden en vele anderen bij elkaar voor het voorjaarscongres van de PvdA. Binnen de afdeling Eindhoven hebben we tijdens een eerdere vergadering een deel van het congres voorbereid door te discussiëren over het Europees verkiezingsprogramma.

Op zaterdag 15 februari debatteerde het congres over het programma.
Er waren vooraf maar liefst 170 amendementen ingediend. Door het partijbestuur waren er veel overgenomen maar ook veel afgewezen. De PvdA Eindhoven had zelf ook een aantal amendementen ingediend. Ik noem ze niet allemaal maar besteed aandacht aan de belangrijkste.

Europees leger: wij waren tegen een Europees leger. Bij het indienen van het amendement bleek dat Utrecht hier ook een bijdrage had geleverd. Deze hebben we gesteund. Bij het verschijnen van de congresstukken bleek dat er iets mis gegaan was. Het ingediende amendement had geen betrekking op het leger maar op de vestigingsplaats. Wat we ook gedaan hadden, het congres had geen aandacht voor dit plan.

Kwaliteit van medisch professionals: dit amendement had tot doel om binnen Europa goed te kunnen vergelijken wat de kwaliteiten van artsen zijn. Helaas is keurde het congres het niet goed. In de wandelgangen is met Paul Tang nog gesproken over de noodzaak hier aandacht aan te besteden. Dit krijgt nog een vervolg heeft hij beloofd.

Van de amendementen met een negatief preadvies sprong een voorstel van Etten Leur over nederzettingen in Palestijns gebied eruit. Na een interessante verdediging nam het congres dit amendement over het 58% voor. Eindhoven heeft hier voor gestemd.

Het amendement over huisvesting van arbeidskrachten van buiten Nederland (ingediend door Ward) is overgenomen. Hiermee wilden we tot uiting brengen dat migranten goed gehuisvest moeten worden. Huisjesmelkers willen we immers bestrijden.

In de ochtend op zaterdag werden aangepaste statuten vastgesteld. Immers de commissie Noten heeft veel voorstellen gedaan om de partij anders te laten functioneren, hiervoor was de wijziging nodig.

Eindhoven had een motie ingediend om maatregelen te nemen om de integriteit binnen de afdelingen en gewesten te bevorderen. Na een negatief advies door het bestuur (jammer!) verdedigde onze afgevaardigde, gesteund door Amsterdam, de motie. Bij de telling haalde de motie het net niet.

Een van de laatste moties was een bijzondere. Utrecht had een voorstel ingediend om een einde te maken aan vuurwerk overlast. Het partijbestuur had deze afgewezen, na goed tellen haalde motie het uiteindelijk ruimschoots (60%).

We kunnen terugkijken op een inspirerend congres. Eindhoven heeft van zich laten horen. Jammer dat we dit keer maar een afgevaardigde hadden (aantal leden gedaald). De aanwezigen hadden duidelijk geen last van de negatieve peilingen.

De vernieuwingen die de partij wil doorvoeren staan in de kinderschoenen.
De hele behandeling van congresstukken kan veel beter. Nu zie je tegen de sluitingsdatum alle afdelingen zijn reacties indienen. Hierna gaat het bestuur ermee aan de slag. Het zou goed zijn als hiervoor nog een paar dagen de mogelijkheid is om te reageren op ingediende amendementen van afdelingen. Zo kunnen amendementen samengevoegd worden, krijgen we misschien minder wijzigingsvoorstellen en kan het congres echt praten over belangrijke zaken.

Voor de historici leverde dit congres de grootste canvas actie ooit op. Heel Breda kleurde rood.

Gerben Welling
Congresafgevaardigde PvdA Eindhoven

Waar ben je naar op zoek?