Door Frank Depla op 30 mei 2016

Te veel treinen met gevaarlijke stoffen door onze stad, dat kan niet en mag niet!

Daarom hebben de PvdA staten fracties van Limburg en Brabant en de PvdA gemeenteraadsfractie van Venlo vragen gesteld aan hun colleges. De pvdA heeft dit in eindhoven gezamenlijk gedaan met D66, LPF en CDA.

We vragen aandacht voor de zorgelijke berichtgeving van de NOS donderdag jl. over het feit dat er veel meer gevaarlijke stoffen door onze Brabantse en Limburgse steden rijden dan is toegestaan en dat vervoerders vaak niet goed aangeven welke gevaarlijke stoffen ze op spooremplacementen hebben staan, hoewel ze daartoe wettelijk verplicht zijn. Dat is een slechte zaak omdat hulpdiensten daardoor bij calamiteiten in problemen kunnen komen.

De normen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor worden op verschillende trajecten behoorlijk overschreden. Met name in Noord-Brabant en Limburg rijden veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) dan is toegestaan. Daarbij wordt de norm drie tot vier keer overschreden, blijkt uit cijfers die de NOS heeft gekregen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Zo mogen in Tilburg per jaar 3650 wagons met LPG passeren. In 2015 kwamen er in negen maanden ruim 6300 langs. Voor Eindhoven is de norm 2150 wagons; het werden er meer dan 8000. Dat er nu veel te veel goederenwagons over die routes rijden, komt doordat ze moeten worden omgeleid. Er zijn werkzaamheden aan de Betuweroute. Ook importeert Duitsland meer gas, waardoor de transporten zijn toegenomen.

Dit kan niet en mag niet, bewoners moeten weten wat voor treinen langs hun deur komen, zeker nu de drukte is toegenomen door de omleiding van de betuwe route .

Vandaar onze vragen aan het college.

Frank Depla
woordvoerder mobiliteit.

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen