Meer dan een sport: Special Talents

8 januari 2018

In deze  4-delige speciale interview- reeks willen wij je  graag kennis laten maken met verenigingen en initiatieven die de maatschappelijke waarde van sport in optima forma uitdragen. Sport, zowel als doel en als middel,  verbindt en creëert op een manier die uniek is.

De kans is groot dat je Henk van Hout (67) ooit hebt gezien tijdens jeugd voetbalwedstrijden of jeugd voetbaltrainingen. Dat is ook niet verrassend want hij is al 40 jaar actief in het jeugdvoetbal. Zelfs als hij gepensioneerd is , staat hij liever op het voetbalveld dan thuis op de bank te zitten. Door de jaren heen, is zijn ervaring dat voetballen niet voor alle kinderen meer mogelijk was binnen een reguliere vereniging.  Henk zet zich samen met Arno Meulendijks in voor een “vergeten groep”,  kinderen die binnen een reguliere vereniging niet kunnen meekomen met leeftijdsgenootjes maar ook weer niet in het G-voetbal passen.

Hoe zijn jullie begonnen met Special Talents?

Arno en ik hebben altijd de intentie gehad om, als ik gepensioneerd ben , iets anders met voetbal te gaan doen . Een voetbalschool vonden we te commercieel. Arno is beroepsmatig een pedagoog en van daaruit zijn we op het idee gekomen om iets te gaan organiseren voor kinderen die te goed zijn voor het G-voetbal maar ook weer niet mee kunnen binnen een reguliere vereniging, als voorbeeld kinderen met autisme. Maar ook kinderen met andere problematiek. Samengevat zijn het kinderen die wat extra aandacht en begeleiding nodig hebben .

Waar komt deze passie vandaan?

‘Ervaringen met deze “vergeten groep”hebben ons gemotiveerd om hier iets mee te gaan doen. We richten ons niet alleen op kinderen uit, als voorbeeld, het speciaal onderwijs. Ook kinderen die binnen een reguliere vereniging als lastig worden ervaren vinden een plek binnen Special Talents. Wij geven die extra aandacht en hebben de kennis hoe met deze groep om te gaan. Bij een vereniging is meestal een goedwillende ouder trainer of leider. De buitenbeentjes vallen daar vaak buiten de boot en verstoren daar het belang van het gehele team. Ook doen verenigingen een beroep op ons indien het kind tijdelijk wat meer aandacht nodig heeft. Met het doel om ter zijner tijd weer terug in te stromen binnen die vereniging’.

Waarom geven veel sportvereniging snel op ( op deze kinderen)?

Het kost veel tijd om aan deze kinderen aandacht te besteden, iets wat binnen een reguliere vereniging vaak als lastig wordt ervaren. Ze verstoren het groepsproces en weten vaak niet hoe hier mee om te gaan.  Wij gaan hier van het individu uit, en het team is hier minder belangrijk dan bij een reguliere vereniging

Een kind komt naar jullie toe. Hoe starten jullie?

Wij werken met blokken van 10 activiteiten. Dit doen we bewust om te zorgen dat een kind niet een heel seizoen aan ons vast zit. Op moment dat een kind na 10 keer wil stoppen of de ouders zeggen: Het is niets voor ons kind. Dan kan een kind gerust stoppen. Bij de eerste activiteit zitten we met de ouders en de kinderen samen en praten met elkaar over wat ze kunnen.

Wat voor veranderingen merken jullie bij de kinderen die bij jullie zijn?

Kinderen komen hier in hun comfort- zone, en komen tot rust . Ze hebben geen last van te enthousiaste ouders en/of trainers langs de lijn. Ze spelen geen competitie, en ervaren dan ook niet de druk die een wedstrijd kan geven.

Wat voor reacties krijgen jullie van de ouders/verzorgers ?

Men ervaart onze werkwijze als prettig voor de kinderen. Ook langs de lijn worden er onderling ervaringen uitgewisseld en hebben zij ook even een momentje voor zichzelf.

Wat voor bijdrage geven jullie aan sociale-vlak in Eindhoven?

Wij gebruiken de bal, het voetbal, zowel als doel, en als middel. Kinderen en ouders ontmoeten  elkaar. Vaak zie je dat deze kinderen toch in een isolement komen . Hier komen ze letterlijk en figuurlijk in beweging .

Krijgen jullie ondersteuning qua subsidie van maatschappelijke instellingen?

Nee, wij zijn helemaal zelfvoorzienend daarin. Wij vragen een kleine bijdrage per keer en hebben daarnaast enkele sponsoren. Van FC Eindhoven krijgen wij de mogelijkheid om in het Jan Louwers Stadion te spelen.

Hoe zouden jullie je vereniging ‘Special Talents’  in 1 zin omschrijven?

Sociaal, want sociaal staat hier op 1 en op de 2e plaats voetbal . Plezier is natuurlijk een voorwaarde voor iedere vorm van sport .

Nieuwsgierig naar special talents of wil je meer informatie? Klik hier

Interview door Patrick van Tuijn en Edith van Dijk, beide sportfanaat én kandidaat raadsleden voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Waar ben je naar op zoek?