Door Staf Depla op 8 februari 2016

Ali B, Jan Hoedeman en de PvdA 70 jaar

Afgelopen donderdag was ik in Den Haag. Een bezoekje aan de Tweede Kamer mag dan niet ontbreken. Even langs bij ons Kamerlid John Kerstjens. Waar ik me in Eindhoven inzet om iedereen de kans op werk te bieden, doet hij dat voor ons in politiek Den Haag.

Op de weg naar de uitgang van de Tweede Kamer liep ik Jan Hoedeman tegen het lijf. Jan draait al meer dan twee decennia als journalist mee in het Haagse circus. Eerst als journalist van de Volkskrant en nu van het Algemeen Dagblad. De eerste vraag “wat brengt je hier” is onschuldig. Maar dan haalt hij zijn notitieblokje tevoorschijn. “De PvdA bestaat binnenkort 70 jaar” begint Jan. Ja zeg ik, in Eindhoven is de PvdA de oudste lokale partij. Maar daar kom ik niet mee weg. Dan komt de voorspelbare vervolgvraag: “Hoe komt de PvdA er weer bovenop”. Een vraag die niet in een zin te beantwoorden is. Toch maar geprobeerd. De missie van de PvdA is en moet blijven het verbinden van groepen in de samenleving. De groep voor wie de internationalisering en verandering niet snel genoeg kan gaan. En de mensen die zich zorgen maken over al die veranderingen. Niet makkelijk in een samenleving waar middengroepen onder druk staan. Niet makkelijk in een politiek landschap waar politieke partijen er voor kiezen of de ene of de andere groep te willen vertegenwoordigen. Het bestaansrecht van de PvdA is, en zal blijven, mensen aan elkaar blijven verbinden. Als we in een politiek tijdperk leven waar dat niet aanslaat mag dat geen reden zijn om die koers te verlaten. Dan maar even wat minder zetels.

Jan klapte tevreden met een bruikbaar citaat voor zijn stuk 70 jaar PvdA in aanloop naar ons congres op 13 februari, zijn notitieblokje dicht.

’s Avonds werd ik op de bank bevestigd. Ali B vertelde op DDWD over zijn nieuwe theatershow. Hartstochtelijk vertelde hij waarom hij een bruggenbouwer wil zijn. Omdat het de moeite waard is mensen aan elkaar te verbinden. En om spreekbuis te zijn van de grote groep mensen die de nuance zoeken in deze tijd van schreeuwende zelfverzekerde uiterste.

Of zoals Jacques Wallage zaterdag in het Financiële Dagblad schreef: “Denk erom dat je geen partijlijn krijgt op de plek waarbij de anderen de ruggengraat zit”. Kortom, vasthouden aan ons eigen moreel kompas. En het mooie van Eindhoven is dat het college waar we onderdeel van zijn dit tot haar gemeenschappelijk doel heeft verklaard: met vooruitgangsgeloof het Eindhoven van twee snelheden aan elkaar verbinden.

Staf Depla

Staf Depla was van 2000 tot 2010 lid van de Tweede Kamer-fractie van de PvdA. Daarvoor werkte hij als programmaleider onder meer bij de Dienst Landelijke gebieden en bij het Ministerie VROM. Staf Depla heeft Cultuurtechniek gestudeerd aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Van 2010-2014 was Staf Depla Wethouder in Eindhoven en had ondermeer financiën, dienstverlening en

Meer over Staf Depla