Meer vrouwen in de raad

16 december 2020

14 Vrouwen telt de Eindhovense raad op de 45 stoelen. Dat is 31%. Terwijl 48% van de bevolking vrouw is. Daar klopt iets niet. ‘Onze’ Marjolein Senden wil daar iets aan doen. 1,5 jaar geleden vroeg ze er voor het eerst aandacht voor met een motie. Vanavond (16 december) heeft ze een voorstel voor de raad. Doel: zover komen dat de raad een betere afspiegeling is van de bevolking. Het voorstel is een gezamenlijk project van Marjolein, Eva de Bruijn (GL) en Jorien Migchielsen (D66. Het bevat een aantal goede ideeën om beslissende stappen te zetten. Bijvoorbeeld: zorg dat meer vrouwen weten wat het betekent om politiek actief te zijn. Probeer ze actief te helpen om de stap te (durven) maken. Zorg voor goede begeleiding als het zover is. Een buddy kan helpen wegwijs te worden.

Meerderheid is vóór
Vanavond valt er nog geen besluit over het voorstel van Marjolein, Eva en Jorien. Dat gebeurt pas op 26 januari. Eerst discussie, daarna stemmen. Op dit moment is de meerderheid van de raad voor het voorstel. Want verschillende partijen hebben al gezegd voorstander te zijn van het voorstel. Als toezeggen stemmen is, wordt het voorstel aangenomen . Het uur U is dus op 26 januari 2021. Dan spreken mannelijke en vrouwelijke raadsleden zich uit. Raadsleden die het jaar goed willen beginnen, weten wat hun te doen staat.

Onderdeel van méér diversiteit
“We hebben ons nu gericht op vrouwen”, zegt Marjolein, “maar uiteindelijk willen we dat de raad echt een redelijke afspiegeling is van de bevolking. Dit voorstel is wat ons betreft een blauwdruk voor vervolgacties. We hebben een erg diverse stad. Een raad die een goede afspiegeling is van de bevolking, moet zelf dus ook divers zijn. Pas dan kun je echt praten over hoe we samen de stad tot een zo goed mogelijke plek maken voor zoveel mogelijk inwoners.”