Kwaliteit in cannabisbeleid

17 december 2019

Het nieuwe cannabis-beleid is een goed moment om iets toe te voegen wat volgens ons een belangrijk aspect is van de volksgezondheid. We hebben tijdens de verschillende discussieavonden aangegeven dat de kwaliteit van cannabis in de coffeeshops ook onderdeel zou moeten zijn van het nieuwe beleid.

We zien hierover helaas niets over terug in de nieuwe beleidsregels.

We maken ons namelijk zorgen over het stijgende gehalte aan werkzame stoffen in de wiet, maar ook over de aanwezigheid van pesticiden en groeiversnellers. Omdat de gemeente een vergunning afgeeft aan een coffeeshop om deze handel te verkopen, lijkt het logisch om onze inwoners te beschermen tegen al te schadelijke stoffen en te hoge gehaltes werkzame stoffen.

Er zit dus soms gewoon troep in de wiet, en we willen dat het inzichtelijk wordt wat erin zit, zodat consumenten zelf een keuze kunnen maken of zijn iets kopen ja of nee.

Daarnaast zijn de maatschappelijke effecten van te hoge gehaltes werkzame stoffen groot, zoals afgelopen zondag nog op het TV programma De Monitor te zien was. De PvdA vind dat de gemeente de verantwoordelijkheid moet nemen om de kwaliteit van de cannabis en dus de Eindhovense volksgezondheid te beschermen.

Er is bewust geen specifieke meetmethode opgenomen in onze motie, omdat er verschillende  manieren zijn, en we graag aan de burgemeester laten welke methode geschikt is. Het is nadrukkelijk niet onze bedoeling om de gemeente zelf alles te laten testen, maar die verantwoordelijkheid neer te leggen bij de coffeeshops, waarbij de gemeente een controlerende rol moet nemen.

• Gezondheid maakt onderdeel uit van de doelstellingen in de A avond
  • Controles moeten liggen bij coffeeshop zelf, steekproeven ter controle
  • Op een fles drank staat ook het alcoholpercentage
  • Keuringsdienst van waarde heeft het al druk genoeg, anders kunnen we geen kebap meer eten in deze stad
  • We moeten verantwoordelijkheid nemen voor de gezondheid van onze inwoners.