Door Yasin Torunoglu op 15 september 2016

Yasin over het afscheid van Rob van Gijzel (en koekjes)

U kunt het haast niet gemist hebben: vorige week heeft Eindhoven afscheid genomen van burgemeester Rob van Gijzel. Er kwamen al vele lovende woorden voorbij: een gepassioneerde bestuurder die de regio heeft opgestuwd in de vaart der volkeren.

Een intelligente man die zijn Haagse netwerk wist in te zetten voor de Eindhovenaren, een bevlogen spreker en af en toe een beetje ongeduldig. Rob wilde altijd wat sneller dan de rest.

Ik heb ook nog veel dingen niet gelezen. Omdat die zaken zich afspeelden achter gesloten deuren, of omdat het te kleine details waren voor in de krant.  Stiekem zijn het echter juist de details die veelzeggend zijn over het karakter van een persoon. Ik hou ervan, van die kleine trekjes die je gaan opvallen als je veel met mensen omgaat. Bij Rob was dat bijvoorbeeld zijn grote liefde voor snoepen.

Je zou het misschien niet verwachten van zo’n ranke, sportieve bestuurder, maar Rob van Gijzel is een echte snoepkont. Of beter gezegd, een koekiemonster. Tijdens het college van burgemeester en wethouders op dinsdag stonden er regelmatig koekjes op tafel, en na verloop van tijd wist iedereen dat er geen koekje achterbleef aan het einde van de vergadering. Met een kwajongensblik trok Rob de schaal telkens wat dichter naar zich toe om er nog eentje te nemen. En nog eentje. Soms probeerde hij het te laten, maar het bleef dan bij het proberen.

Vanaf deze week heeft de stad een nieuwe burgemeester en het college een nieuwe voorzitter: John Jorritsma. Ik ben erg benieuwd welke veelzeggende details hij de komende periode zal prijsgeven. We gaan ongetwijfeld een leuke en spannende kennismakingsfase in, waar ik zeker zin in heb. Maar het zal wel wennen zijn, zo zonder burgemeester Rob aan tafel. Wat dat betreft is de koek nu echt op.

koek

Yasin Torunoglu

Yasin Torunoglu (Eindhoven, 1982) studeerde – na MAVO, MBO en HBO – Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studie ging hij als managementtrainee aan de slag bij energiebedrijf Essent. Van 2006 tot eind maart 2013 was hij gemeenteraadslid voor de PvdA in Eindhoven. Sinds maart 2013 is hij wethouder Wonen, Wijken, Ruimte,

Meer over Yasin Torunoglu