19 september 2013

In Memoriam Rein Welschen

Op 17 september is de oud-burgemeester van Eindhoven, Rein Welschen, overleden. ‘Hij stond tussen de mensen, hij was heel gewoon en had aandacht voor de gewone man, een normaal mens in een buitengewone functie, een zeer aimabel persoon, iemand met een groot hart voor onze stad, zeer toegankelijk en geliefde burgemeester, een heel meelevende man, sociaal erg bewogen.’

Rein was 72 jaar. Hij leefde, zoals hij dat noemde, al jaren in ‘cadeautijd’, nadat bij hem in 2005 een hersentumor was geconstateerd.

De vele reacties die volgden op het bericht van zijn overlijden geven een goed beeld van de mens Rein Welschen: ‘Hij stond tussen de mensen, hij was heel gewoon en had aandacht voor de gewone man, een normaal mens in een buitengewone functie, een zeer aimabel persoon, iemand met een groot hart voor onze stad, zeer toegankelijk en geliefde burgemeester, een heel meelevende man, sociaal erg bewogen.’

Ook als bestuurder wordt Rein enorm gewaardeerd: ‘Hij heeft de stad destijds door een enorme crisis geholpen, zonder hem was Eindhoven geen Brainport geweest en had de High Tech Campus niet bestaan, hij was dé spreekbuis van ZO-Brabant naar de landelijke overheid, hij was constructief, charmant, een snelle denker, een strateeg en een buitengewoon goed spreker.’

Na de economische malaise van stad en regio Eindhoven in de negentiger jaren (ontslagen bij DAF en Philips) nam Rein initiatieven om te komen tot een sterke samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen en legde daarmee het fundament voor de huidige sterke economische structuur, waarin technologie, innovatie en internationale ambities binnen Brainport Eindhoven verankerd zijn.

In een interview ruim twee jaar gelden in het Eindhovens Dagblad gaf hij de stad nog een duidelijke boodschap mee: ‘De kracht van onze stad en regio ligt in het vermogen om samen te werken. Inwoners moeten zich meer van deze specifieke kracht bewust zijn.’

Als Eindhovens raadslid maakte ik Rein Welschen mee als voorzitter van de gemeenteraad. Ook deze rol vervulde hij met autoriteit en als verbinder. Nadat de raad weer eens een lange moeilijke discussie had gevoerd, vatte Rein de discussie nog eens samen, formuleerde in zijn eigen woorden een (soms eigen) conclusie, wreef eens in zijn grote handen en sprak de legendarische woorden: ‘Dames en heren, zullen we het zo dan maar doen?’ Waarna iedereen instemmend knikte en stemming niet meer nodig was.

Zolang Rein burgemeester was hield hij zich afzijdig van de lokale PvdA. Na zijn aftreden heeft de Eindhovense PvdA veelvuldig van zijn wijsheid en kennis gebruik mogen maken, bijvoorbeeld als voorzitter van de kandidaatstellingscommissie in 2006. Ik denk ook met veel plezier terug aan de vele inspirerende en leerzame gesprekken die ik als lijsttrekker/fractievoorzitter met hem voerde rondom de coalitieonderhandelingen van 2006.

Voor mij persoonlijk bleef Rein ook daarna een waardevolle en betrokken praatpaal en adviseur, met warme belangstelling voor de ontwikkelingen binnen mijn familie.

Rein Welschen was ‘unne goeie mens’, voor Eindhoven en de PvdA.

Mijn gedachten zijn bij Anneke, hun kinderen en kleinkinderen.

Gaby van den Biggelaar Lid Partijbestuur PvdA
Oud-fractievoorzitter PvdA Eindhoven