Door Ali Koç op 10 oktober 2015

Help! We raken onze talenten én onze producten kwijt aan onze buren!

De eerstejaars studenten zijn begonnen aan hun opleiding in Eindhoven. Voor de vele eerstejaars is het voor het eerst dat ze gaan studeren na het afronden van de middelbare school. Logischerwijs zijn ze dan ook gemotiveerd om met een nieuw hoofdstuk van hun onderwijs carrière te beginnen. Echter heerst er ook bij deze studenten een stukje angst maar vooral bezorgdheid.

jajajaja

Sinds dit jaar ontvangen de eerstejaars in het hoger onderwijs geen studiefinanciering meer, maar moeten ze dit bedrag lenen. Juist bij het laatste woord heerst onder de eerstejaars studenten een angst en bezorgdheid. Volgens het NIBUD rapport bedragen de kosten die een uitwonende student uitgeeft gemiddeld € 1.100 per maand. De studenten moeten deze lening zien als een investering in hun toekomst. Om alles te kunnen bekostigen, willen daarom de aankomende studenten zo snel mogelijk een bijbaan vinden om hier en daar wat geld bij elkaar te verdienen om de vaste lasten te kunnen betalen. De studentenkamers, maar ook het collegegeld en de studieboeken. En dat met een jeugdminimumuurloon dat tussen de € 3,44 voor zeventienjarigen en €6,31 voor eenentwintigjarigen varieert.

Voor studenten die niet willen lenen en rond willen komen met het jeugdminimumloon, wordt het een zwaar jaar. Somberheid zal het meest gesproken woord worden voor die studenten, terwijl bij het studeren ook een stukje ontspanning hoort. Het Centraal Plan Bureau concludeert dat het minimumjeugdloon naar internationale maatstaven erg laag ligt. Het wordt dan ook tijd dat de wet op het minimumloon uit 1968 opnieuw ter tafel komt. Een achttienjarige wordt door de wet als volwassen gezien en heeft dus ook recht op een volwassen minimumloon. Een achttienjarige krijgt ook geen korting bij de supermarkt of bij een verzekeraar.

En dat terwijl het in België anders is geregeld. In Nederland betaalt een student vanaf aankomend collegejaar € 1951, terwijl het in België € 1000 lager is. Het is dus aantrekkelijk voor die studenten om in België te studeren. Maar we moeten juist die talenten in Eindhoven proberen te houden. Zij zorgen er voor dat Eindhoven meetelt in de wereld. Door de keuzegids Universiteiten 2015 is de TU Eindhoven uitgeroepen tot de beste technische universiteit van Nederland. Ook de successen buiten Nederland mogen zeker worden genoemd. Zo hebben de studenten een aantal jaren geleden ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie ontworpen, namelijk Stella. Dit Eindhovense product is ook in de prijzen gevallen. Niet voor niets worden we daarom gezien als de slimste regio van de wereld. Het zou doodzonde zijn om die talenten één voor één te zien vertrekken naar België.

Het leven voor een student wordt hier dus steeds duurder, terwijl jongeren vaak bijbaantjes moeten nemen die niet genoeg betalen om rond te komen. Om studenten hier te houden en niet de grens over te jagen, moeten we af van het minimumjeugdloon en alle volwassen, dus ook de groep 18-23 jaar, een volwaardig minimumloon betalen

Ali Koç

Op 31 mei 1988 op een dinsdagmorgen deed ik mijn ogen open in de stad waar ik geboren ben: Weert. Ik kreeg de naam van mijn opa: Ali Koç. In mijn kinderjaren was ik vooral een druk kind die graag met mensen in contact kwam, aldus mijn moeder. Nog steeds vind ik het belangrijk om

Meer over Ali Koç

Waar ben je naar op zoek?