25 maart 2014

Han Noten informateur in Eindhoven

Oud-senator Han Noten gaat als informateur de mogelijkheden voor een nieuwe coalitie in Eindhoven onderzoeken.

Dat heeft PvdA-fractievoorzitter Yasin Torunoglu vanmorgen aan de fractievoorzitters in de Eindhovense gemeenteraad laten weten.

Gisteravond kreeg de Eindhovense PvdA van de andere politieke partijen in de gemeenteraad het groene licht om in samenspraak met de SP de informatieronde te starten.

Limburger Han Noten is sinds 2011 burgemeester van de Overijsselse gemeente Dalfsen. Van 2003 tot 2013 was hij lid van de Eerste Kamer en fractievoorzitter van de PvdA in de Eerste Kamer.

Samen met Herman Wijffels stond Noten in 2011 aan de basis van de hervormingen binnen de FNV. Binnen de PvdA leidde hij een commissie over vernieuwing van de partijdemocratie.

Torunoglu is blij dat oud-senator Noten beschikbaar is voor de informatie-klus: “Han is als geen ander in staat om in complexe situaties verbindingen te maken, zonder dat daar halfbakken oplossingen uit voort komen. Hij kent het politieke krachtenveld als geen ander en weet daarbinnen op een relaxte manier tot degelijke resultaten te komen”.

Han Noten noemt het verzoek om de informatieronde in Eindhoven te leiden eervol: “Het is belangrijk én een eer om de stem van de kiezer te vertalen naar bestuurlijke verantwoordelijkheid”.

Noten zal vanaf zaterdag zijn informatiegespreken starten. Hiervoor worden alle in de raad vertegenwoordigde partijen uitgenodigd. Noten streeft ernaar om de informatie-opdracht, die door de PvdA in overleg met de SP is opgesteld, binnen drie weken af te ronden.