Door Edith van Dijk op 17 november 2014

De week van Edith van Dijk.

Na een heerlijk weekend met een mooie fietstocht in het Brabantse landschap en meehelpen met de vrijwilligers van Oude Spoorbaan begint de week goed. Allereerst heb ik in Caffee Allee op Strijp-S een inspirerend gesprek met Inge van de Sanden over de sportdesk van de Rabobank. Daarna door naar een vervolgoverleg over overheidsparticipatie samen met de woordvoerders van de andere partijen in de gemeenteraad. We krijgen een uitgebreide toelichting over de laatste stand van zaken. De basiszaken zijn op orde, nu is het zaak om de lat hoger te leggen en innovatieve ideeën uit te voeren. Mooi om te horen dat bijvoorbeeld in de Bergen bewoners en ontwikkelaar samen aan de slag gaan met de richtlijnen voor een hotel op het Luciferterrein. Ben benieuwd naar de uitkomst.

’s Avonds eerst overleg met Mieke Verhees en Sjoerd Slaaf over de agenda van de A en B avonden voor de commissie Ruimte en Vastgoed. Daarna het wekelijkse fractieoverleg.

Dinsdagavond is een drukke avond voor alle fracties. Het is A avond en we worden op allerlei punten bijgepraat. Zo is er een toelichting over de ontwikkelingen op het NRE terrein met leuke filmpjes van de deelnemers. Daarna worden we bijgepraat over de ambtelijke huisvesting en de verduurzaming van de gemeentelijke gebouwen. Tussen de regenbuien snellen we naar het Stadshuis voor een rondetafelgesprek over het Manifest Wonen. Zes sprekers geven twee-aan-twee kort hun mening over het manifest. Onder andere door Sonja Driessen van het Migranten Informatiepunt, Jessie Wagenaars van Bouwfonds en de Jack Zegveld van het Platform Eindhovense Klantenraden. Leerzaam en goed om hun mening en advies te horen over de onderwerpen waar zij zich zorgen over maken. Onder meer over de betaalbaarheid van de sociale huurwoningen.

Op woensdag verwerk ik alle indrukken en laat alles wat de afgelopen dagen is gezegd even bezinken.’s Avonds naar Zwolle voor een college Materieel Strafrecht bij het studiecentrum van de Open Universiteit.

Donderdagochtend bespreken Mieke Verhees en Sjoerd Slaaf alle indrukken van de bijeenkomsten. Sjoerd is naar de Irisbuurt geweest, Mieke naar de bijeenkomst over het MEC, de Genneper Hoeve en milieueducatie in Eindhoven. Dit alles voor ter voorbereiding van de commissie Ruimte en Vastgoed van komende week.

In de avond een gezellige samenzijn van het wijkoverleg Strijp binnen de Ring. Ondermeer de Kerstmarkt op het Trudoplein stond op de agenda. Op zaterdag 13 en zondag 14 december zijn vanaf 10 uur tot ’s avonds 21.00 uur de 30 gezellige kerstchalets open. De voorbereidingen zijn volop aan de gang. Ook is aan de kleintjes gedacht met een kinderplein. Het wijkoverleg is aanwezig met een leuke wedstrijd over de buurt. Op zondag speelt PSV tegen Fc Twente. De kerstman is er. Gezelligheid en drukte alom op het Trudoplein. Komen dus!

Vrijdag ging rustig over in de zaterdag. Op deze dag zijn Frank Depla en ik verder gegaan met ons rondje langs de velden en de sportclubs in Eindhoven. Vandaag waren we bij V.V. Gestel en S.V. Unitas ’69. Noord en Zuid Eindhoven dus. Bijgepraat over onderwerpen zoals vandalisme, vrijwilligers en de rol van de politiek. De komende weken willen we met de zaalsporten in gesprek gaan. Wordt vervolgd.

Tja, zaterdag was ook mijn 50e verjaardag. Leuke kaarten gehad met felicitaties. Ook op Facebook leuke reacties gehad, waarvoor dank. Helaas door ziekte van het thuisfront niet naar de film geweest bij het Natlab. Halen we nog wel een keertje in.
Zondag lekker uitgeslapen en de komende week voorbereid. Een belangrijke week omdat het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind 25 jaar bestaat! Dit wordt gevierd met de Kinderrechtweek.

In Eindhoven is op vrijdag 21 november van 14.00 tot 17.30 uur een conferentie ‘Kinderen, Armoede en Gezondheid’ in de Oude Rechtbank. Vanuit de fractie van de PvdA gaat Ellen Schoumacher hier naar toe.
Voor informatie en aanmelding kun je terecht bij: [email protected].

Tot zover mijn week, tot de volgende keer.

Edith

Edith van Dijk

‘Voor een andere iets kunnen betekenen’, dat staat voor mij als raadslid voorop. Mijn naam is Edith van Dijk en bijna 4 jaar raadslid voor de PvdA in Eindhoven. Ik heb Eindhoven op een andere manier leren kennen. En vooral heel veel mensen ontmoet. Zo sprak ik met inwoners uit verschillende wijken en buurten over

Meer over Edith van Dijk