Door Staf Depla op 10 oktober 2015

Brainport assembly:iedereen mag mee doen

Op de PvdA ALV hadden we het over basisinkomen. Ik merk dat ik toch meer van de A van arbeid van de PvdA ben. Mijn werkweek staat daar dan ook in het teken van. 7 oktober was zo’n dag. In de ochtend met 25 statushouders en 20 bedrijven in gesprek. Vluchtelingen met een bedrijfsvergunning willen een nieuwe toekomst opbouwen. Voor zichzelf zorgen. Een baan. Er zaten veel jonge mensen tussen met een diploma. Talent waar bedrijven in onze regio zoals bv ASML de hele wereld voor afstromen. Dat aan elkaar verbinden daar heb ik plezier in.

Daarna samen met Lucille Werner van LINGO jongeren met een beperking enthousiast gemaakt om te durven dromen over een carrière. Want toen zij droomde van een TV- carrière vertelde iedereen dat dat met haar beperking nooit zou lukken. We weten nu beter. Met haar afgesproken om mensen met een Wajong uitkering met hulp van haar foundation aan het werk te helpen.

De dag hebben we afgesloten met 140 mensen samen. We hebben voorstellen bedacht over het terugdringen van werkloosheid onder migranten jongeren. De werkloosheid onder jongeren neemt af. Ook onder migranten jongeren. Maar die is wel twee keer zo hoog.

En komende dinsdag zet ik de handtekening onder een samenwerkingsverband met Brainport Assembly. Een bedrijf dat de komende jaren bijna 200 mensen met een erkende afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpt. Iedereen praat er over. Maar deze ondernemer doet het gewoon. Werk uit China terug halen. Als het aan mij ligt gaan we de komende maanden met meer bedrijven dit soort afspraken maken.

Dat vraagt van ons dat we mensen met een beperking weer het idee geven dat ze dit kunnen. Want naast het zoeken van dit soort banen is het vinden van mensen voor dit soort banen een uitdaging.

Dus niet alleen praten over basisinkomen maar ook aan het werk om iedereen de kans te geven om mee te doen.

Staf Depla

Staf Depla was van 2000 tot 2010 lid van de Tweede Kamer-fractie van de PvdA. Daarvoor werkte hij als programmaleider onder meer bij de Dienst Landelijke gebieden en bij het Ministerie VROM. Staf Depla heeft Cultuurtechniek gestudeerd aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Van 2010-2014 was Staf Depla Wethouder in Eindhoven en had ondermeer financiën, dienstverlening en

Meer over Staf Depla