Door Frank Depla op 18 november 2013

Boulevard Zuid en het belang voor Stratum

Een aantal jaar geleden bleek dat een aantal winkelstrips in Eindhoven een noodlijdend bestaan leiden. Natuurlijk zijn er in de binnenstad en WC Woensel genoeg winkels beschikbaar voor het doen van alle mogelijke boodschappen. Echter het is niet voor iedereen haalbaar om altijd naar de binnenstad of WC Woensel te gaan. Denk bijvoorbeeld aan mensen die slecht ter been zijn of gezinnen met kinderen. Daarnaast zorgt een goed functionerende winkelstrip voor levendigheid in de wijk.

Om ervoor te zorgen dat op lange termijn voldoende winkelstrips in Eindhoven overblijven heeft de gemeenteraad een aantal jaar geleden in de detailhandelsnota vastgelegd dat het belangrijk is dat er in Eindhoven op een aantal centrale plaatsen winkelstrips levensvatbaar zijn. Afgesproken is dat de gemeente binnen haar mogelijkheden hieraan een actieve bijdrage aan levert.

De Boulevard Zuid is één van de winkelstrip die als belangrijk voor Stratum in de detailhandelsnota wordt genoemd. De reden is dat er in Stratum zo goed als geen ‘kleine’ winkels meer zijn waar mensen terecht kunnen voor boodschappen die niet in een supermarkt verkrijgbaar zijn, zoals een kledingwinkel, boekenzaak, dierenzaak etc. Mede daarom zijn een aantal jaar geleden plannen gemaakt voor een grote renovatie van de Boulevard Zuid. De komst van twee grote supermarkten als publiekstrekkers vormt de basis voor de levensvatbaarheid van alle winkels op de Boulevard Zuid (en omliggende straten zoals de Roostenlaan). Nadat eerder een projectontwikkelaar is afgehaakt vanwege de economische crisis is gelukkig een nieuwe projectontwikkelaar gevonden die samen met het Woonbedrijf voor realisatie van de plannen gaat zorgen.

De aanwezigheid van broodjeszaak 50’s Diner laat zien hoe belangrijk buurtwinkels voor een wijk zijn: het terras voor de winkel zit tegenwoordig vol en zorgt voor een levendig straatbeeld. De vraag is hoe lang zij en de overige zelfstandige ondernemers het nog volhouden: recentelijk hebben weer drie ondernemers (gordijnenzaak, fiets- en  dierenwinkel) hun zaak gesloten.

De komst van twee grote supermarkten zorgt zoals gezegd voor meer aanloop op de Boulevard Zuid en verhoogt daarmee de levensvatbaarheid van de kleinere ondernemingen. Deze supermarkten zullen alleen dan besluiten om een winkel te openen op de Boulevard Zuid als er voldoende klanten zijn. Daarom is concentratie van koopmassa noodzakelijk en kan een nieuwe supermarkt in hetzelfde marktgebied leiden tot weglekken van klandizie. Dit alles is vastgelegd in de detailhandelsnota. We bieden ondernemers graag de ruimte om te ondernemen in onze stad. Maar we willen daarbij wel het algemene publieke belang voor ogen houden. Het publieke belang is hier de ontwikkeling van Boulevard Zuid. Een belang dat verder gaat dan enkel het belang van één ondernemer die een supermarkt wil ontwikkelen. Daarom heeft de gemeenteraad  recentelijk niet ingestemd met de komst van een nieuwe supermarkt op de Bonifaciuslaan. Daarom willen wij op dit moment ook niet meewerken aan het initiatief van D’66 wat de komst van een supermarkt op het Galvanoterrein aan de Aalsterweg mogelijk maakt. Wij willen eerst de zekerheid hebben dat de plannen voor de Boulevard Zuid door gaan vanwege het belang dat deze winkelstrip heeft voor de bewoners van Stratum.

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla

Waar ben je naar op zoek?