Door Yasin Torunoglu op 13 oktober 2014

Blog Wethouder Torunoglu: ‘Un bakske doen’

Een tijdje terug las ik in de krant dat in Tongelre elke maandag en vrijdag ‘Un Bakske’ werd gedaan met bewoners uit de wijk. Een tiental, veelal alleenstaande, buurtbewoners ontmoeten elkaar. Ik vond het een leuk initiatief en ben op de koffie gegaan. Het werd een leuk en interessant gesprek, onder andere over de veranderingen in de zorg. Een onderwerp dat iedereen op de voet volgt.

We willen allemaal zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. We vinden het ook heel belangrijk om niet afhankelijk te zijn van onze familie, vrienden en kennissen. En we zijn het erover eens dat het belangrijk is dat als we hulp nodig hebben, dat we geen nummertje zijn met recht op zoveel minuten zorg. We willen als mens behandeld worden met ook een beetje persoonlijke aandacht.
De afgelopen jaren hebben hulpverleners steeds meer als machines moeten werken. Ze gingen naar een cliënt in plaats van een patiënt. De klant had 27 minuten recht op verzorging. Het was niet relevant of die het wel echt nodig had of dat die 27 minuten genoeg waren. Je had recht op zoveel zorg. Voor de een is dat net genoeg voor de broodnodige verzorging. Voor de ander een mooi meegenomen extra hulpje.

Tijdens onze koffie concludeerden we dat het net zoals vroeger normaal zou zijn dat je familie en vrienden een handje helpt. Maar dat het niet zo ver moet gaan dat het je hele leven beïnvloedt. Een combinatie van iets meer zorg voor elkaar en bijvoorbeeld weer de wijkzuster in de buurt, dat leek ons ideaal. Dan gaat het niet meer over waar je recht op hebt. Maar krijgen om wat je nodig hebt. En daarbij hoort in elk geval dat je op zijn tijd met elkaar ‘un bakske’ doet.

Yasin Torunoglu

Wethouder Eindhoven
Wonen, Wijken, Ruimte en Burgerparticipatie

Yasin Torunoglu

Yasin Torunoglu (Eindhoven, 1982) studeerde – na MAVO, MBO en HBO – Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studie ging hij als managementtrainee aan de slag bij energiebedrijf Essent. Van 2006 tot eind maart 2013 was hij gemeenteraadslid voor de PvdA in Eindhoven. Sinds maart 2013 is hij wethouder Wonen, Wijken, Ruimte,

Meer over Yasin Torunoglu

Waar ben je naar op zoek?