8 juli 2013

Blij dat 10-uurscriterium PGB van tafel is

De PvdA is blij dat het zogenoemde ‘10-uurscriterium’ voor het Persoonsgebonden Budget (PGB) voor 45.000 PGB-houders van tafel is. Deze mensen kunnen hierdoor hun vaste begeleider houden met wie ze vaak een langdurende relatie hebben opgebouwd. Deze relatie levert mensen niet alleen goede gezondheidszorg op, maar geeft ook het vertrouwen dat in de zorg zo belangrijk is. Een mooi resultaat.

De 10-uursgrens voor begeleiding was een knelpunt. Deze maatregel is vorig jaar in het Lenteakkoord afgesproken. Wie minder dan tien uur zorg nodig heeft, zou niet langer een PGB krijgen. Maar veel van de mensen die al gebruik maakten van het PGB voor het criterium werd ingevoerd, konden door de nieuwe regel niet langer passende zorg vinden.

Voor de PvdA toonde dit aan dat voor deze groep die wat minder zorg nodig heeft, het PGB beschikbaar moet blijven. Ik stelde hier eerder Kamervragen over en tijdens het overleg met de staatssecretaris over de hervorming van de langdurige zorg sprak ik hier mijn zorgen over uit.

Staatssecretaris Martin van Rijn is in overleg met Per Saldo, de belangenvereniging voor PGB-houders, tot een passende oplossing gekomen. Complimenten voor de staatssecretaris en Per Saldo. Gezamenlijk vonden ze een oplossing binnen de ruimte die er voor het PGB bestaat. De PvdA blijft zich hard maken voor goede zorg, dicht bij mensen.