Door Staf Depla op 11 juli 2015

Beperkingen van alle soorten

Je hebt op de arbeidsmarkt tegenwoordig al snel een beperking. Als je ouder dan 50 jaar bent. Bij een bedrijf in de problemen te werken. Je wordt werkloos. De kans is klein om aan de bak te komen. Of jongeren met autisme die met een HBO diploma op zak maar niet aan het werk komen. Of je hebt pech in het leven gehad en daarom een Wajong uitkering. We hebben ons werk steeds ingewikkelder gemaakt. Meer mensen kunnen daarom niet meer productief mee doen.

Dat moet toch anders kunnen dacht ik tijdens de Dutch Design Week. Ik liep in het klokgebouw tussen al die slimme vindingen van de TU’s. Vindingen die het mensen bv ondanks hun ouderdom makkelijker maakt om langer voor zich zelf te zorgen. Of allerlei vernieuwingen in de zorg.

Als we die slimme koppen nu eens inzetten om het werk zo te organiseren dat mensen met een beperking weer wel mee kunnen komen. Dat ze productief kunnen zijn zodat een werkgever ze wel een kans geeft op werk.

Zo is het idee van de ontwerpwedstrijd geboren. Bijna 50 ontwerpers hebben hun tanden er op stuk gebeten. Hun creativiteit ingezet om de talenten van mensen beter zichtbaar te maken. Werkgevers zoeken geen mensen met problemen, maar mensen die iets kunnen. En als je goed kijkt en mensen de kans geeft blijken meer te kunnen dan je denkt. Onder dat motto waren er een aantal inzendingen die matching van mensen met een beperking met werkgevers makkelijker maakt. Het gaat niet alleen om talent beter zien. Maar ook eenmaal aan het werk moeten mensen met een beperking of werkgevers een steuntje in de rug krijgen. Dat doen we nu met zogenaamde jobcoaches. Een van de inzendingen die de finale gehaald heet AutTer2work. Ze maken apps om medewerkers met autisme en hun leidinggevende te helpen om overeind te blijven op de werkvloer. Die doet zijn werk ook als de jobcoach niet in de buurt is.

Afgelopen woensdag koos de jury de Winnaar van deze ontwerpwedstrijd. ALL INCLUSIVE van Martine Baadenhuijsen. Het gaat niet alleen om het ontdekken van het verborgen talent van mensen. Of om het begeleiden op de werkvloer als je bent aangenomen. Maar minstens zo belangrijk is dat collega’s het zien zitten om samen te werken met een collega met een beperking. Dat klinkt raar als we vinden dat iedereen mee moet kunnen doen.

De winnaar van de ontwerpwedstrijd heeft hier iets op gevonden.

Een ervaringstraining die de mindset verandert bij werkgevers en toekomstige collega’s van mensen met een beperking. De ervaringstraining die Baadenhuijsen heeft bedacht heet ALL INCLUSIVE. De jury mocht in haar Pitch een beetje ervaren hoe ze dat doet. Allemaal uitgerust met een beperking moesten we samen een tonijnsalade maken. De komende maanden gaat ze de tips van de jury en met hulp van het team van Red Bluejay aan de slag. Het doel is om eind van het jaar live te kunnen gaan”, aldus Baadenhuijsen.

En als het aan mij ligt gaan we nog vaker zo’n Employager organiseren. Want het moet in onze stad toch mogelijk zijn om met onze creativiteit en technology meer mensen met afstand tot arbeidsmarkt een kans te geven om mee te doen.

Voetnoot:

Wat betekent Employager? Employager is een ‘voyage to employ(ment)’; een ‘reis naar werk(geven)’. In het geval van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zullen zowel de toekomstige werknemer als de werkgever moeten bewegen. De ontwerpers kunnen hierin de bemiddelaar zijn door slimme en praktische oplossingen te bedenken om de afstand te overbruggen. Kijk ook op: www.employager.nl

Staf Depla

Staf Depla was van 2000 tot 2010 lid van de Tweede Kamer-fractie van de PvdA. Daarvoor werkte hij als programmaleider onder meer bij de Dienst Landelijke gebieden en bij het Ministerie VROM. Staf Depla heeft Cultuurtechniek gestudeerd aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Van 2010-2014 was Staf Depla Wethouder in Eindhoven en had ondermeer financiën, dienstverlening en

Meer over Staf Depla