22 februari 2017

De week van Mieke met Jeroen, Attje en Hans

Het was een enerverende week, die in het teken stond van bezoek van Jeroen Dijsselbloem, Attje Kuiken en Hans Spekman. Ik doe hierbij een greep uit de week.

Maandag

In de ochtend een interessant gesprek met een generalist van WijEindhoven. Goed om af en toe eens vinger aan de pols te houden bij de mensen op de werkvloer die rechtstreeks te maken krijgen met de uitvoering van het beleid dat wij vaststellen. Wat werkt wel en wat niet.

Zij vertelde dat ze het werk erg interessant en veelzijdig vindt. Maar ook zwaar. Ze hebben een behoorlijke case-load, die generalisten. We moeten echt oppassen dat WijEindhoven een containerbegrip wordt (als het dat niet al is) waarmee we denken alles te kunnen oplossen, daarbij vergetend dat er mensen zijn die het werk ook daadwerkelijk allemaal moeten opknappen.

‘s Middags naar Tilburg voor een vergadering met culturele instellingen over de nieuwe impulsregeling van de provincie.

‘s Avonds fractievergadering.

Dinsdag

Gesprek gehad met een onderzoeker die in opdracht van de raad in kaart brengt hoe de verschuiving van monisme naar dualisme in Eindhoven heeft uitgepakt. Wat is daarbij de rol van de raad? Hoe is de ondersteuning van de raad georganiseerd? Sluit deze aan bij de opgaven van deze tijd? Wat zijn de grote verschuivingen geweest en wat betekenen deze voor de werkzaamheden van een raadslid? Kan een raadslid zijn werk nog adequaat uitvoeren? Zo nee, wat is daar dan voor nodig en dergelijke vragen.

In de middag vooral bezig geweest met de organisatie van het werkbezoek as. Vrijdag van Hans Spekman en Attje Kuiken. Schakelen met het landelijk partijburo, programma bedenken en uitvoeren, persberichten nakijken enz. Er gaat stiekem meer tijd inzitten dan ik had bedacht van te voren….

In de avond ben ik, voor het eerst in 10 jaar, vrij op dinsdagavond omdat er geen onderwerpen op de agenda staan waar ik bij moet zijn. Dit geeft ruimte om eens wat achterstallige dossiers bij te werken.

Woensdag

Staat helemaal in het teken van de voorbereidingen werkbezoeken, mijn werk voor de Kunst van Brabant en het knutselen aan mijn kostuum voor de carnavalsraad.

Donderdag

Vanmiddag komt Jeroen Dijsselbloem naar Eindhoven. Hij zal in een College-tour-achtige setting een zaal slimmeriken op de High Tech Campus toespreken. Daarvoor ga ik met hem door Eindhoven toeren. Hij is hier geboren en we hebben het plan opgevat om een filmpje te maken waarin hij zijn herinneringen aan Eindhoven deelt. We starten bij zijn geboortehuis aan de Gaspeldoornlaan in Stratum. Hij belt nog even aan bij de mensen die er nu wonen, die waren niet op de hoogte van hun beroemde voorganger. Vonden het erg leuk dat hij het kwam vertellen.

Daarna via de kleuterschool op het Gerardusplein naar het oude st. Joriscollege waar zijn vader les gaf. Om te eindigen op het Stratums Eind, waar hij, net als iedere Eindhovense jongere, een deel van zijn middelbare schooltijd heeft doorgebracht.

De bijeenkomst op de HTC was interessant. Volle zaal, veel vragen en goede antwoorden van Jeroen. Hij werd door een vragensteller gecomplimenteerd voor het goede werk in het kabinet. De vragensteller vroeg zich af waarom de PvdA daarvoor niet de beloning lijkt te krijgen die de VVD wel krijgt. Tja, dat vragen wij ons allen af, natuurlijk. Maar Jeroen is niet pessimistisch over de verkiezingsuitslag.

Lees hier meer over de bijeenkomst: https://e52.nl/minister-dijsselbloem-25-miljard-voor-startups-en-scale-ups/

Vrijdag

In de ochtend het werkbezoek van Attje Kuiken en Hans Spekman. We hebben het van der Valk hotel bereid gevonden om ons te ontvangen en er iets te vertellen over hun pso (prestatieladder sociaal ondernemen) activiteiten.

Van der Valk is een lichtend voorbeeld van een bedrijf die veel doet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo hebben zij bv een wasserij ingericht waar alle kleding van personeel gewassen wordt die wordt gerund door mensen die via Ergon zijn geplaast. Volgens Cees Polman van de familie een win-win situatie: ‘voor het bedrijf het voordeel dat we zeker zijn dat iedereen er netjes bijloopt en voor de mensen creëren we zo werkplekken.’

Na een rondleiding was er ruimte voor een presentatie van Mark Mentink van Smart Robotics uit Best. Dit bedrijf verhuurt robots aan bedrijven, ter ondersteuning van menselijke arbeid. Dus waar robots meestal worden gezien als bedreiging, worden ze hier ingezet als kans op meer mensen aan het werk krijgen.

Ook van Attje en Hans heb ik herinneringen over Eindhoven gefilmd, houd FB in de gaten!

‘s Middags een bestuursvergadering met de Kunst van Brabant, waar ik werkzaam ben als beleidsmedewerker/secretaris. Om daarna snel naar huis te gaan en mijn spullen bij elkaar te graaien voor de carnavaleske raadsvergadering. Het was weer een leuke editie.

Zaterdag

Met mijn dochter naar de open dag van de universiteit Maastricht. Ze wil gezondheidswetenschappen studeren, maar is er nog niet over uit in welke stad. Iedere universiteit heeft een eigen invalshoek en accent. Maar in Maastricht is de keuze snel gemaakt: leuke sfeer en een breed eerste jaar waarna nog voor alle richtingen gekozen kan worden, geven de doorslag. Hoewel de limburgse vlaai misschien ook nog wel een rolletje heeft gespeeld.

Daarna snel naar het voetbalveld waar een zoon staat te spelen. Leuk om te zien hoe deze 17-18 jarige jongens nog altijd fanatiek met elkaar lid van de club zijn. De tegenstander is erg onsportief, vooral de supporters aan de kant. Wanneer 1 van de spelers door de scheidsrechter apart wordt genomen en een reprimande krijgt, roept de coach: ‘niks van aantrekken, je hebt niks fout gedaan’…. Ik wordt erg verdrietig van dit soort dingen. Want als we met elkaar de afspraken omtrent gezag en fatsoen niet meer respecteren, is het snel gedaan met onze rechtsstaat. De link naar Trump en Wilders is snel gelegd.

‘s Avonds heerlijk eten bij vrienden. Lekker, om zo verwend te worden na een drukke dag!

Zondag

Na het wekelijkse rondje rennen met mijn man (10 km) en de cappucino in de Genneper Parken, is het tijd voor wat achterstallig huishoudwerk. Wassen doen, opruimen, stofzuigen. Het blijft allemaal liggen in een drukke week.

Vervolgens tijd om de mailbox op te schonen, om daarna bij de Kazerne wat te drinken met een vriendin. Met haar praat ik ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek dat ik komende week heb.

Waar ben je naar op zoek?