nieuw bestuursakkoord periode 2022-2026

14 juni 2022

Eindhoven heeft een nieuw bestuursakkoord – Ons verhaal

De PvdA is trots op wat de onderhandelingen met GroenLinks, CDA en D66 hebben opgeleverd. Het resultaat van de onderhandelingen is samengevat in dit bestuursakkoord en straalt de urgentie uit van de opgaven waarvoor deze stad staat.

Onze Mieke Verhees wordt wethouder en krijgt de belangrijke portefeuilles wonen, ruimte en dienstverlening. Als lijsttrekker heeft ze ons naar 5 zetels geloost om vervolgens in de onderhandelingen het maximale eruit te halen. We zijn er trots op dat zij onze nieuwe wethouder wordt. Angelique Bellemakers wordt stadsgezant op wijkgericht werken. Dit is een nieuwe functie waar we erg trots op zijn. De functie valt binnen de portefeuille van Mieke maar helpt meer focus aan te brengen. Angelique heeft veel ervaring in wijkgericht werken en gaat er als stadsgezant voor zorgen dat de samenwerking tussen gemeente en buurtbewoners beter wordt.

Bestuursakkoord

Voor ons ligt het bestuursakkoord voor de periode 2022-2026, Samen Morgen Mooier Maken. Een akkoord waarmee wij voorsorteren op de toekomst van een groeiend Eindhoven en een akkoord waar we de kernpunten van de PvdA in terugvinden; te weten wonen, werken en een eerlijke verdeling van de welvaart.

We staan aan de vooravond van een aantal grote maatschappelijke opgaven;

een stad waar iedereen  mee profiteert van de vooruitgang, meer fijne betaalbare woningen, het tegengaan van de klimaatcrisis en de mobiliteitstransitie. Om de stad klaar te maken voor de groeispurt, maar ook om het tegelijkertijd leefbaar en betaalbaar te houden, is het van belang dat we als overheid de regie pakken.

Wonen

Wonen is daarbij een van onze topprioriteiten. Zo moeten we voorkomen dat er vooral gebouwd wordt in een markt die de portemonnee van ontwikkelaars vult, zonder garanties voor betaalbare huur of koop. Dit zou de verschillen alleen maar groter maken. We gaan de corporaties in een leidende rol zetten bij het bouwen zodat we prijzen ook voor de toekomst kunnen garanderen. Dit doen we zodat starters die van het MBO afkomen, leerkrachten en verpleegkundigen in onze stad kunnen blijven wonen. Het woonprogramma bevat dan ook 85% betaalbare woningen wat staat voor een mix van 30% sociale huur, 15% midden-huur en 40%sociale en middel-dure koop.

.

Wijkaanpak

De wijkaanpak is een speerpunt van dit akkoord. Ervoor zorgen dat mensen in onze wijken zich gehoord en gezien voelen. Dat mensen veilig wonen in een schone groene wijk waar genoeg plek is om buiten te spelen en om elkaar te ontmoeten. Maar ook dat ze mee kunnen denken over het sterker maken van hun wijk. We zetten dan ook stevig in op de buurtontmoeting door bijvoorbeeld een bibliotheekvoorziening in ieder stadsdeel. Hier komen mensen niet alleen samen voor het lenen van een boek, maar ook om geholpen te worden met de computer, of een cursus kunnen volgen. Ook op andere plaatsen gaan we kijken voor plekken waar alle inwoners kunnen binnenlopen, ook de internationals.

Iedere wijk heeft eigen wensen en behoeften. En niemand kent de behoeften en oplossingen beter dan de mensen die in de wijken wonen. We gaan daarom  de bewoners  meer invloed geven en stimuleren de buurtinitiatieven. De gemeente moet daarbij ondersteunend zijn en in de wijken een graag geziene gast zijn die de inwoners helpt met het fijn en veilig houden van de wijken. Om die focus aan te brengen zijn we ook heel blij met onze stadsgezant, Angelique Bellemakers. Zij is iemand met een schat aan ervaring in de wijken en buurten van Eindhoven. Iemand die er voor gaat zorgen dat de samenwerking tussen gemeente en buurtbewoners beter wordt. Die doelgericht en met mandaat de organisatie klaar maakt voor deze aanpak.

Tegengaan van ongelijkheid

De welvaart van de stad komt helaas nog niet bij iedereen terecht. Een groeiend aantal Eindhovenaren heeft moeite om rond te komen. Niet in de laatste plaats door de fors gestegen energielasten. Bestaanszekerheid en een toekomstperspectief staan bij ons centraal: het hebben van een goede (vaste) baan, om- en bijscholing waar nodig, en hulp om aan het werk te komen of te blijven. We bieden een goed sociaal vangnet met een stimulerende bijstand, herijken onze minimaregelingen en zorgen voor effectieve schuldhulp voor wie dat nodig heeft.

We zetten ook vol in op gezondheid en preventie. Iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft moet hierop kunnen rekenen. Bij een zorgvraag is het nu zo dat inwoners vaak meerdere malen hun verhaal moeten doen, bijvoorbeeld bij de wijkteams en het servicebureau. Ook is er vaak sprake van rolonduidelijkheid. We gaan de organisatie van het sociaal domein dan ook vereenvoudigen.

Ten slotte

Voor ons ligt een  akkoord waar we de balans weer gaan vinden tussen welzijn, economie en ecologie. Altijd vanuit het perspectief; wat is het effect op onze inwoners en wat doet dit tegen de groeiende kansenongelijkheid?

De doelen die zijn gesteld in dit akkoord kunnen we alleen bereiken als we onze organisatie op orde hebben. Het rapport Berenschot geeft duidelijk richting aan een dienstbare gemeente die nog wel een slag te maken heeft. Ambtenaren die duidelijk zichtbaar zijn voor onze inwoners, en er ook op uit gaan.

Dit doen we niet alleen. In het akkoord staat de uitspraak; Noblesse Oblige oftewel “adeldom verplicht”. Het succes van onze bedrijven brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Kan iedereen wel meekomen? We waarderen de initiatieven van Brainport maar zijn er ons ook van bewust dat Brainport flink wat tandjes moet bijschakelen. De tijd van losse projecten is voorbij. Daarom zijn we blij met het voornemen om samen tot een sociale Brainport agenda te komen zodat Eindhoven voor alle inwoners de mooiste en fijnste stad van Nederland is.

Waar ben je naar op zoek?