Door Hafid Bouteibi op 8 februari 2019

10 puntenplan Participatiewet

Geachte voorzitter,

Het is een gedegen notitie waar we als raad voldoende kennis en inzicht uit kunnen putten om richting te geven. Veel zaken die benoemd worden als verbetering zijn de vorige periode ook besproken. Feitelijk zou ik willen zeggen dat bijna alles wat in deze notitie staat al meerdere keren is meegegeven door de raad. In de notitie wordt een 10 puntenplan voorgesteld waarvan ons standpunt is dat het voor het grootste gedeelte weinig politiek is. Wij kunnen ons voorstellen dat de wethouder graag wil dat de politiek vanuit de raad komt en daarom hebben wij ons eigen tienpuntenplan samengesteld waarbij we rekening hebben gehouden met tenminste ons coalitieakkoord en natuurlijk haken we ook in op een aantal punten in de notitie die wel degelijk politiek van belang zijn.

1. Wij lezen in de notitie dat we inzicht willen verschaffen in de talenten en competenties van werkzoekenden. Dit willen we al een hele tijd en we hebben de vorige periode een poging gewaagd die ons veel geld heeft gekost. Wij zouden de wethouder graag mee willen geven dat ons dit niet nog een keer overkomt. Graag reactie hierop.
  2. Wat betreft de arbeidsmarktinstrumenten en hun effectiviteit zullen wij aangeven dat het tijd wordt om echt te gaan strepen en vooral in te zetten in hetgeen echt werkt. Alle instrumenten moeten als doel bijdragen aan een uiteindelijkheid. Als dit geen werk is, dan moeten we de instrumenten laagdrempelig (weinig kosten) zoeken in de samenkracht op buurtniveau. Dit staat ook min of meer in de notitie maar wij willen in het voorstel of de rib terug zien dat een aantal instrumenten om gefundeerde redenen niet meer gecontinueerd wordt.
  3. Armoedeval beïnvloeden door een uitstroombonus (van 1000 euro) te ontwikkelen.
  4. Verbeter het instroomproces waarin snel duidelijk wordt wie aan het werk kan, wie ondersteuning nodig heeft en wie niet kan werken. Zo staat dit letterlijk in de notitie. Wij willen hieraan toevoegen dat we graag willen terug zien in het voorstel dat de gemeente aan de slag gaat met alle bijstandsgerechtigden die kans maken op een vorm van werk. WIJ Eindhoven neemt de rest vd bijstandsgerechtigden op zich. Een duidelijke verdeling van doelgroepen.
  5. Stimuleer ondernemen vanuit de bijstand; welke afspraken kunnen we maken met bijstandsgerechtigden die graag willen ondernemen? Hoe kunnen we hen hierbij ondersteunen? Bijvoorbeeld 10 winkelscooters die bijstandsgerechtigden kunnen verdienen door een mooi ondernemingsplan in te dienen. Van couscouskar tot hotdogs!
  6. Geen opleiding zonder de combinatie met garantie op werk. Dus altijd opleiding en werk tegelijkertijd. Zeker voor bijstandsgerechtigden die langer in Nederland verblijven. We moeten niet de illusie hebben dat we volwassenen die bepaalde vaardigheden missen, in een reeks van 10 activiteiten, die vaardigheden kunnen aanleren. Feit is namelijk dat het tot dan toe onvoldoende is gelukt. Icm werk is de kans groter en de motivatie hoger.
  7. Sollicitatieplicht vanaf een leeftijd waarvan bewezen is dat de kans op werk nihil is, afschaffen! Verschuiven naar WIJ Eindhoven. Geen toepassing maatregelenverordening!
  8. Begeleiding tijdens de wachttijd voor jongeren, waarvoor geldt dat het uitgangspunt is dat we jongeren niet graag in de uitkering hebben. Alles wordt er dus aan gedaan om deze uit de uitkering te houden.
  9. Aanpak discriminatie door afspraken te maken met ondernemers over het aannemen van mensen uit lagere sociaal economische milieus. Verschuiving van culturele achtergrond naar groep in de stad met beperkte sociaal en economisch kapitaal. We richten ons op werkloosheid en opwaartse onderwijsmobiliteit in wijken als Tivoli en de Bennekel.
  10. Social return moet meer effect hebben op doelstellingen PW. 1 miljard uitgeven in de stad en regio en toch zitten met mensen in de bijstand??

Hafid Bouteibi

De afgelopen 8 jaar in de gemeenteraad heb ik geleerd dat politiek onlosmakelijk verbonden is met lef. We hebben veel wetten op ons af zien komen waar we niet blij mee waren. We hebben het lef getoond deze naar onze redelijkheid uit te voeren en soms zelfs naast ons neer te leggen. Kijk bijvoorbeeld naar

Meer over Hafid Bouteibi