Maatschappelijke verkenning eenzaamheid

Door: Anne-Marie Stoop

Bij de PvdA komen signalen binnen dat eenzaamheid veel voorkomt in Eindhoven. Dat is voor ons aanleiding om op onderzoek te gaan door middel van een maatschappelijke verkenning. Maar wat is de definitie van eenzaamheid, hoe kun je eenzaamheid onderverdelen, wanneer ervaar je eenzaamheid?

eenzaam

Is dat omdat je geen sociale contacten meer hebt of omdat je mantelzorger bent van je partner/kind/vader of moeder? Of ben je lichamelijk niet meer in staat om zonder hulp naar buiten te gaan? Eenzaamheid tast mensen aan in hun welzijn, hun psychisch en/of sociaal welbevinden en is daarmee op zichzelf al een gezondheidsprobleem.

Komt er veel Eenzaamheid voor onder Eindhovenaren? Dat hopen we te ontdekken door gesprekken aan te gaan met mensen die zich eenzaam voelen. Maar ook door organisaties te benaderen met de vraag welke signalen zij ontvangen, of er mogelijke oplossingen geboden kunnen worden en of zij daarin samenwerken met andere organisaties. Dat gaan wij onderzoeken op donderdag 16 en vrijdag 17 april 2015. Op woensdagavond 22 april delen we onze ervaringen en bespreken we conclusie en aanbevelingen.

Spreekt het thema eenzaamheid u aan? Wij zijn nog op zoek naar vrijwilligers die meegaan op gesprek naar de organisaties. Je gaat nooit alleen naar een gesprek maar altijd met zijn tweeën. Wil je in een persoonlijk gesprek iets vertellen over ervaringen met eenzaamheid, maak ik met u een afspraak en luister naar uw verhaal!

Voor informatie, aanmelding als vrijwilliger of een persoonlijk gesprek bel met Anne-Marie Stoop 06-13012567.