Eindhoven door de ogen van internationale kenniswerkers

Door: Joran van Aart

“But it’s Eindhoven.” Met een veelzeggende, negatieve, nadruk op het woord Eindhoven legt een jonge getalenteerde vrouw uit Frankrijk mij uit dat ze erg graag voor ons bedrijf zou werken, ware het niet dat ons hoofdkantoor in Eindhoven is gevestigd. Als geboren en getogen Eindhovenaar doet het pijn om dit te horen. Maar ik begrijp haar wel.

Ik werk bij een snelgroeiend internationaal bedrijf op Strijp-S, met meer dan 70 werknemers uit 22 landen. Ik deel graag de bevindingen van mijn internationale collega’s over de Eindhoven, met een nadruk op de verbeterpunten.

Eindhove Phlips

Al met al doet Eindhoven het goed: Eindhoven is sterk op het gebied van technologie, design en kennis. De overlap tussen deze gebieden maakt de stad interessant, dynamisch en ondernemend. Hierin heeft Eindhoven een internationale reputatie opgebouwd. We zijn de 3e stad van Europa wat betreft investeringsklimaat en een van de slimste regio’s ter wereld (inmiddels heeft Toronto deze prijs in de wacht gesleept, Eindhoven kwam in 2011 als winnaar uit de bus). De stad groeit en weet vele internationale talenten aan te trekken.

Maar te vaak kiezen mensen voor een studie of carrière in Eindhove óndanks de stad, niet vanwége de stad. Dat maakt het voor bedrijven en kennisinstellingen moeilijker om internationaal talent aan te trekken en zeker ook om deze talenten lang te laten blijven.

Deels is dit een imagoprobleem. Ik geloof dat we gerust trotser mogen zijn op wat we al hebben. Eindhovenaren kloppen zichzelf niet zomaar op de borst, maar dat zou best wat vaker mogen. City marketing kan hier erg bij helpen, niet per sé betere marketing, maar vooral méér marketing. In Eindhoven en zeker ook daarbuiten.

Het zit echter ook dieper. Qua vermaak bijvoorbeeld. Hoogtepunten zijn de Dutch Design Week, Glow, en de Effenaar. Kleinere positieve voorbeelden zijn Monk bouldergym, de maandelijkse Feel Good Market en ‘brewpub’ Van Moll. En in het algemeen wordt Strijp-S ervaren als een hele energieke en interessante omgeving. Op een doordeweekse dag voelt het centrum echter al vroeg in de avond verlaten en zelfs op een vrijdagavond kan je er niet vanuit gaan dat je ergens in een café van live muziek kunt genieten. Juist voor internationale kenniswerkers is vermaak erg belangrijk: zij komen in een compleet nieuwe omgeving, vaak zonder vrienden of familie. “Bruisend” of “er is altijd wel iets te doen” zijn beschrijvingen die niet aan Eindhoven worden toegedicht.

Ook het uiterlijk van de stad verdient volgens expats niet direct een compliment. heeft Eindhoven geen mooie grachten, geen binnenstad vol oude gevels, en geen pittoreske pleinen. Daar valt weinig aan te veranderen. Wel kunnen we zorgen dat toekomstige bouwprojecten resulteren in aansprekende gebouwen en openbare ruimtes. In een omgeving waar mensen écht graag vertoeven. Relatief recente ontwikkelingen zoals het 18 Septemberplein (de Piazza, de fietskelder met de metro-achtige ingangen, de blobs) zijn een stap in de juiste richting, maar vooralsnog scoort Eindhoven een onvoldoende voor uiterlijk.

Dan is er nog het ‘vrouwentekort’. Vooral onder studenten en jonge expats is het welbekend: Eindhoven is een mannenstad. De gegevens van het CBS bevestigen dit imago: in de leeftijd van 20-50 jaar zijn er 14% meer mannen dan vrouwen in Eindhoven. Het gevolg is natuurlijk een verminderde kans op een relatie en dus in eenzaamheid of een vroegtijdig vertrek uit Eindhoven.

Dit zijn drie gebieden waarin Eindhoven op zoek zal moeten naar een oplossing. Meer amusement, een mooiere en sfeervollere stad en een betere man-vrouw verhouding. Idealiter schept de lokale overheid (met de PvdA voorop) de juiste voorwaarden zodat het vervolgens grotendeels door de markt opgelost wordt. Of juist door de tripple helix samen (lokale overheid, kennisinstituten en ondernemingen). Bijvoorbeeld door meer opleidingen te starten die populair zijn onder vrouwen. Of een muziekopleiding, zodat er meer muziekbandjes in Eindhoven komen. Of trek meer aansprekende ondernemers zoals Amaro aan (onder andere bekend van het Ketelhuis). Of zorg dat ieder nieuw bouwproject direct een grote verbetering van het uiterlijk van de stad is. Of subsidies voor start-ups die deze doelen voor ogen hebben (meer ondernemerschap, werkgelegenheid en een verbeterde stad in één klap). Dit zijn natuurlijk grote uitdagingen en slechts een paar ideeën. Maar de oplossing begint bij het probleem erkennen.

Eindhoven is een fijne stad met veel potentie. Om verder te groeien en om ook in de toekomst succesvol te blijven, moet het kenniswerkers, ondernemers en investeerders weten aan te trekken. En langdurig aan zich te binden. Een aantrekkelijke, sfeervolle stad is daarvoor een vereiste. Laat Eindhoven een stad worden waarbij alleen het Nederlandse weer (“pff is it raining again?”) nog een reden is om niet hierheen te komen.