24 februari 2013

De week van Ab (8)

Dinsdag
Meegedaan aan een ZorgGuru bijeenkomst. Veel informatie zit in hoofden;kennis, ervaring en leden van het netwerk. Met het ZorgGuru programma probeert de BOM samen met de provincie formele en informele netwerken in beeld te brengen. Goede poging om kennis en ervaring te borgen.

De stichting Designhuis kon de afgelopen jaren de huur niet betalen. Deze kosten uit het verleden worden in drie jaar geput uit het design innovatie budget van de gemeente. Daar is deze niet voor bedoeld. De vraag gesteld of de tekorten van Capital D nu ook uit dit budget betaald worden. De wethouder heeft aangegeven dat dit niet het geval zal zijn.

Over Europese Hoofdstad de zorg geuit of de extra financiering van private partijen zal lukken.Wethouder gaf aan dat Eindhoven nu al meer geld heeft dan de andere twee concurrerende steden (Maastricht en Leeuwarden) . Verder was ze weinig concreet m.b.t. de private financiering. In juli moeten we een sluitende begroting bij de jury neerleggen. Ook zorgen geuit over de relatie met de andere steden nu Eindhoven nog nadrukkelijker benoemd moet worden als Brabantse kandidaat.

Woensdag
Overleg gehad met PvdA Helmond over de Noord Oost Corridor. Vastgesteld is dat de NOC de binnenstedelijke problemen met verkeer van zowel Eindhoven als Helmond niet oplost en dat dit feitelijk grotere knelpunten zijn. Ook de verbreding van de A67 is urgenter dan de NOC en juist deze verbreding is nu weer twee jaar opgeschoven. Strategie besproken hoe we in de verkiezingsprogramma’s voor 2014 hier mee om moeten gaan.

Donderdag
Overleg gehad met het RHC over de collectie Kempenland naar aanleiding van een bezoek van de stichting Onterfd Erfgoed. Marcel gaf aan dat we ons daar niet druk over hoeven te maken. Er komt een plan met criteria welke objecten Einhovens zijn en welke niet. In principe blijft het Eindhovense deel in Eindhoven. De objecten zijn nu in bezit van Stichting Kempenland dat ondergebracht is in Eindhoven Museum. Aan het eind van het jaar wordt duidelijk hoeveel geld het kost en of de gemeente moet bijspringen. Ook wordt gekeken of sommige objecten niet beter tot hun recht komen in een ander museum in Brabant. Neem nog contact op met D66 om gezamenlijk vragen in te dienen.
Vrijdag
Overleg gepland met de Bibliotheek Eindhoven. Het is oorverdovend stil op dit gebied. Recent zijn ontslagen aangekondigd vooruitlopend op goedkeuring van het plan door de gemeenteraad. De raad is er niet gerust op dat er een goed plan op tafel komt. Ik ben zelf overtuigd dat de bibliotheek oude stijl niet meer gehandhaafd kan worden maar er moet meer discussie komen over concepten.