1 april 2009

Werkbezoek PvdA aan Woensel-West en Strijp S

Een mooi voorbeeld is de realisatie, vooruitlopend op het Spilcentrum, van ruimte voor kinderopvang. Bewoonster Nienke Bruinsma zette uiteen op welke manier bewoners middels de werkgroep bedrijvigheid betrokken zijn bij ontwikkelingen in de wijk. Het was bijvoorbeeld de wens van bewoners om ondernemers te betrekken bij positieve ontwikkelingen in de wijk.  Op meerdere manieren wordt hieraan vorm gegeven, bijvoorbeeld door de aankoop van vrijkomende panden door Trudo. Hieruit is het zg.bedrijfspunt voortgekomen, een organisatie van buurtondernemers, waardoor ook eigenaren van particuliere panden betrokken zijn. Hierna bezochten we enkele concrete voorbeelden van “samenwerkingsprocucten”, zoals een halal slagerij en het oude schoolgebouw in de wijk, dat nu bemenst wordt door een stichting van designers, schilders en een therapeut die hun atelier daar hebben ingericht.

Binnenkort zal de kop van de Edisonstraat een nieuwe impuls krijgen door een initiatief van Emmaus, Design Academy en Trudo. Op Strijp S aangekomen zijn we weer opnieuw onder de indruk van alle ontwikkelingen die op Strijp S plaatsvinden en nog op stapel staan. Ook krijgen we interessante nieuwe dingen en ontwikkelingen te horen, die de moeite waard zijn om als fractie eens nader uit te zoeken, zoals de wens Eindhovense school samen met het Lucascollege om zich te vestigen op Strijp S. Na een kort bezoek aan Monk (boulderhal) werd de dag “traditioneel” afgesloten met een bijzonder en gezellig etentje in het design restaurant aan de Smalle Haven.