19 november 2012

Week 47: De week van Frank

S avonds een partijtje waterpolo, dat zorgt dat knop echt om is, op weg naar het kampioenschap voor eerst in mijn waterpolocarrière?

Zondag 18 november 2012

S ochtends door de bossen met vrienden fietsen en vervolgens naar SPAM praatprogramma, me vermaakt met Wim Daniels en daarnaast het aangrijpende verhaal van onze oud gemeentesecretaris welke Q koorts heeft opgedaan : “ik fiets nooit meer door het Brabantse landschap”.

Later in het programma mogen de genomineerde raadsleden en jonge talenten hun opwachting doen voor het “raadslid van het jaar”. Een beetje een onwennig om in1 minuut je punt te maken, maar het initiatief is prijzenswaardig, in een tijd waar het imago van een politicus niet altijd best is. Vaak overigens op basis van vooroordelen en omdat het lekker “bekt”. Ik kan het niet nalaten om ook de presentator hierop aan te spreken nadat hij Bianca van Kaathoven presenteert: “ “een betrouwbare politicus”zegt het juryrapport, dat horen we niet vaak…” Dat is misschien ook wel precies de reden dat ik een initiatief als raadslid van het jaar waardeer, hoe krijgen we vooroordelen om en laten we zien dat we aanspreekbaar zijn en het merendeel zich echt niet “opsluit in het stadhuis”, want ook dit bekt natuurlijk lekker….

Maandag 19 november 2012

S middags een wandeltocht door de stad met “stakeholders” wat betreft fietsparkeren.
In het voorjaar hebben we met elkaar gesproken over handhaven. Ons standpunt is altijd geweest: eerst voldoende stalling, goeie bewijzering dan pas handhaven.

De wethouder nodigde uit om het rondje een keer door de stad te maken, dit heb ik opgepakt en georganiseerd. Van de bedrijfsleider vd Bijenkorf tot leden van de Fietsersbond en geïnteresseerde burgers zijn we op pad gegaan.

Het resultaat was een veelheid aan bruikbare ideeën. Volgens mij is er nog genoeg te winnen voordat w echt gaan handhaven. Nb. aardig om te weten: het gebruik vd fiets richting de stad neemt aalleen maar toe in tegenstelling tot het autogebruik!

Dinsdag 20 november 2012

S ochtends in gesprek met een architect en partijlid Stephen Goth over het nieuwe voorstel ruimtelijk beleid van onze wethouder Mary Fiers. Gewaagd, maar meer en meer blijkt regelgeving niet te brengen wat we vooraf beoogde, wordt er vervolgens niet gehandhaafd en blijven ambities op de plank.

Hoe houden we balans tussen publieke belang en ruimte om zaken mogelijk te maken? Wordt vervolgd!

Einde vd dag presentatie van cijfers hoe kostprijs is opgebouwd van de sport.
Plat gezegd, sport kost ons bruto 34 miljoen (inclusief salarissen vd badmeesters en instructeurs) en levert 15 miljoen op aan inkomsten (tarieven, entrees). Netto wat we als gemeente bijpassen: 20 miljoen.

Ook hier is de politieke vraag: hoe verdelen we straks die 20 miljoen. Uit de cijfers vallen voor mij 2 zaken op:

Het voetbal is veel minder kostendekkend dan bv. basketbal. Omdat we per bezoek subsidiëren betekent dat  we een  topsporter  in Eindhoven meer subsidiëren dan een recreant. Als voorbeeld: topzwemmers maken gemiddeld 8 keer gebruik van het zwembad en ik slechts  2 x per week.

Dat wordt een interessante discussie!

Knap werk van de ambtenaren van sport. Wat de terechte vraag van mijn VVD collega Hanny Jacobs opriep of dat voor Cultuur ook een dergelijke doorkijk kan worden gemaakt.
Lijkt me meer dan de moeite waard.

s avonds raadsvergadering.
Het Gratis Openbaar Vervoer blijft overeind! Waarom bussen die och rijden niet gebruiken voor het vervoer van ouderen, maar belangrijker, de proef is als geslaagd te beschouwen! O.a. veel minder autoritten. Dus heeft de PvdA hier veel voor over gehad om dit als stad te blijven in bieden ook in tijden dat financieel slecht gaat.

Woensdag 21 november 2012

Overdag gewerkt.

S avonds het publieksdebat raadslid van het jaar. Prima geleid door Michiel Bosgra, volgende keer iets meer debat. Jammer dat de opkomst wat laag is wat betreft publiek , maar compliment voor de organisatie , aan alles gedacht!  Weer een ronde verder… 18 december de uitslag, u kunt nog stemmen!

Donderdag 22 november 2012

Merendeel met werk bezig geweest en s avonds uit eten met een kennis die ik ondersteund heb bij haar loopbaan.

Vrijdag 23 november 2012

Tussen de middag een afspraak met Partijlid en horecaondernemer Ties Franssen. Gedreven en altijd goeie ideeën hoe het beter kan. In dit geval over het aanstaande evenementenbeleid.