23 juni 2009

Voorschot op het Rapport Dijksma: ‘De boodschap is helder’!

Burgers die angstig zijn voor buitenlanders en de islam.

• Burgers die bang zijn verloren te raken in het grote boze Europa, met of zonder Turkije.
  • Burgers die onzeker zijn over hun baan, inkomen en pensioen.
  • Burgers die verontwaardigd zijn dat de grote graaiers bij de banken gered worden met hun belastingcenten.
  • Burgers die boos zijn over de waanzinnige salarissen, gouden handdrukken en geldverspilling bij de overheid, de woningbouwcorporaties, de zorg et cetera.
  • Burgers die zich machteloos voelen.
  • En plots is daar de ‘Messias’, die in krachtige en simpele bewoordingen, in de taal van het volk, alles aan de kaak stelt. Dat er geen oplossingen volgen is van minder belang aan de borreltafel. Één thema, één boosdoener, één gemeenschappelijke vijand, ‘l’histoire se répète’? En niet alleen ‘De Tegenpartij’ van Wilders profiteert, maar ook de enige partij die enigszins weerwoord paraat heeft, namelijk D66. Ook bij deze partij zijn de oplossingen niet helemaal duidelijk, maar als 100% ogenschijnlijke pluspool ten opzichte van de minpool Wilders, is dit wel ‘Het Redelijk Alternatief’ voor mensen die nog positief willen denken en kiezen. En dan nu? Pak de PVV hard aan. Weerleg feitelijk, zonder te vervallen in vaag ‘gebrabbel’, de argumenten van Wilders en consorten. Niet vanuit een verdedigende positie, maar keihard, bij voorkeur met een glimlach, in de aanval. Gelukkig heeft Eberhard van der Laan dit begrepen, gezien zijn reactie op het Denemarken interview van Wilders. Prima deze nieuwe lijn! (Ver)tel je zegeningen. Kijk niet zuur terug naar wat we allemaal niet bereikt hebben in het regeerakkoord, maar realiseer wat we wel bereikt en waargemaakt hebben. Leg dit kort en krachtig uit aan de kiezer. Draai niet en ben duidelijk. Natuurlijk is politiek altijd het zoeken naar balans, maar dat is iets anders dan draaien en communiceren in vaagheden. Noem het beestje bij  de naam en laat de nuancering binnenskamers. In dit kader was het EU slotdebat van 4 juni van een grote droefheid. Mevrouw Kant viel met haar verbetenheid door de mand en Rutte leek wel het schoothondje van Wilders. De tijden van het debat tussen Pim Fortuyn en Ad Melkert lijken te herleven. Ook de enigszins moeizame uitspraak richting Wilders (quote) ‘we zijn het fundamenteel oneens, bijvoorbeeld over de positie van allerlei mensen hier’, was natuurlijk koren op de molen en werd dus direct op de bekende en ongenuanceerde wijze afgestraft. Waarom niet gewoon Moslims of Marokkanen in plaats van ‘allerlei mensen’? Is dit aangeleerde gedrag inmiddels nog niet weggepoetst? Mediacratie vraagt meer dan alleen verstand van zaken. Soms betekent dit, hoe hard ook, dat politiek leiderschap niet uit de verf komt. Hoe sympathiek, intelligent en erudiet ook, er wordt meer gevraagd! Ik hoop dat we onze les geleerd hebben en snel ingrijpen! De inhoud klopt vaak wel, maar de presentatie moet ook goed zijn. En dan hebben we het niet over uiterlijkheden, maar gewoon fris en monter, helder en duidelijk, met inhoud en passie, zonder te (over)schreeuwen! Tijd voor nieuw elan en talent misschien? Campagne is een ander woord voor marketing. Laten we de Europese campagne niet als voorbeeld nemen, want los van het resultaat was dit marketing- en communicatietechnisch een drama! Ook achteraf, in de nazorg, vond men het nog nodig om publicitair grote fouten te maken (bv. de opmerkingen achteraf over de lijsttrekker van de PvdA Europa-campagne). Wie slaat er in de ‘winkel’ met de vuist op tafel?

We hebben prachtige idealen, concrete oplossingen en prima mensen, het is alleen zaak de gelederen te sluiten, de juiste poppetjes op de juiste plaats, keuzes maken en dan aan de slag!
    Laten we kiezen voor optimisme in plaats van pessimisme!

Arnold Raaijmakers