8 december 2010

Veiligheidsbeleid verdeelt politiek

„In die zin voel ik me nog steeds veilig in deze stad.”

VVD-fractievoorzitter Monique List wijt de nu ontstane situatie voor een deel aan het gebrek aan menskracht bij het Eindhovense politiekorps. „Dat speelt zeker een rol, ja. We hebben in de stad steeds vaker met grootstedelijke problemen te maken, terwijl we daar qua capaciteit nog steeds niet op toegerust zijn. Bovendien moeten we een deel van de wél beschikbare capaciteit vooral ook inzetten voor de bestrijding van de wietcriminaliteit, dat maakt de zaak er per saldo niet beter op.”

De VVD wil volgens Monique List wel graag weten wanneer de bevin­dingen uit het rapport-Fijnaut in het Eindhovense veiligheidsbeleid terug zijn te zien. „Na twee jaar mag je toch verwachten dat dat nu het geval is.”

Volgens Dré Rennenberg van Ouderen Appèl Eindhoven is de machtstrijd tussen ‘het stadhuis en de ambtenaren van het veilig­heidshuis al langer gaande’. En natuurlijk is dat hartstikke nadelig voor de inwoners van Eindhoven.

Ik bedoel: als de PVV-Tweede Kamerfractie in Den Haag voortaan vragen moet stellen over de veiligheid in Eindhoven, dan zijn we toch wel erg diep gezonken.”

Ad de Koning