7 november 2012

Gratis openbaar vervoer dreigt het niet te redden.

En natuurlijk de sociale component, van ouderen die een stuk mobiliteit en vrijheid hebben gekregen door het GOV. En het gemak waarmee dit geregeld is. Immers, het tonen van je stadspas aan de buschauffeur is toch nog net iets eenvoudiger dan het kopen van een persoonlijk OV-chipkaart, het erop zetten van saldo, het extra aanschaffen van een dalurenkortingsprodukt en dan nog niet vergeten om uit te checken als je de bus verlaat. Met dit alles hebben zelfs studenten nog moeite!

 Waar betalen we voor?

Toch komt aan dit succesvolle project mogelijk een einde. En niet persé omdat de gemeente Eindhoven dit nu zo graag wil, maar omdat de busvervoerder de prijs die we hier als stad voor betalen met maar liefst 80% wil verhogen, € 900.000 in plaats van minder dan € 500.000. 

 En waar betalen we dan voor? Dat is mij een raadsel. De bussen inclusief chauffeur rijden immers toch tijdens de daluren. En de stoelen in die bussen zijn leeg. Kortom we benutten met dit zeer succesvolle project gewoon de capaciteit die er is en toch al door de stad rijdt. We weten dat de wethouder zijn uiterste best heeft gedaan om het tij bij Hermes te keren, deze credits verdient hij zeker, maar helaas is hem dit niet gelukt.

 MVO.

Maar we leggen ons er nog niet bij neer, alhoewel we ons realiseren dat de politieke realiteit soms anders is dan we zouden willen. Zeker in deze tijden waarin we toch al zoveel moeilijke maatregelen moeten nemen. We zullen dus actief aan de betrokken partijen gaan vragen om hun sociaal-maatschappelijke verantwoording te nemen. Oftewel een oproep tot maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. En dit laatste zullen we als partij zeker ook proberen mee te nemen in de nieuwe kaderstelling voor de OV-concessie na 2016, wanneer het huidige contract afloopt.

Kortom, de PvdA is nog niet overtuigd en is, zonder garanties voor succes te kunnen geven, hier nog niet mee klaar.