19 december 2010

Te weinig geld voor Internationale School

De voorbereidingen voor de nieuw­bouw van de internationale campus op het terrein van de De Constant Rebequekazerne aan de Oirschotsedijk, gaan ondertussen wel door. Drie bouwbedrijven zijn in de race voor de opdracht: Van Straten, BAM en de Bouwgroep Den Bosch/Matrix. Eind februari wordt bekendgemaakt wie mag gaan bouwen. De bedoeling is dat eind volgend jaar de eerste spade de grond in gaat. De bouwtijd is een maand of achttien. De school gaat waarschijnlijk in de zomer van 2013 open.

Maar het is dus wel een ‘als-scenario’. Vooral oppositieleider Maarten Houben van het CDA hamert daarop. Dat het college van B en W de raad onlangs informeerde over een extra bedrag van 1,5 miljoen euro dat het college nu steekt in de voorbereiding, is bij die partij dan ook helemaal verkeerd gevallen. Het geld komt bovenop een eerder bedrag van een half miljoen euro voorbereidingskosten. Volgens het college was dat geld begin dit jaar al op. De 1,5 miljoen euro extra is nodig voor allerlei adviezen op het gebied van onder meer huisvesting, ICT, faciliteiten, calculaties, bestemmingsplan en het omgaan met een monumentaal gebouw.

Houben neemt geen genoegen met die vage toelichting. Hij vindt het bedrag veel te hoog. Vooral in het licht van de financiële onzekerheden die er nog zijn. Houben: „Luister, wij zijn erg voor die school. Het is belangrijk dat die er komt. En ja, natuurlijk moet die doorgaan. Maar als het bedrijfsleven niet over de brug wil komen, dan moeten we er toch serieus over nadenken of we er wel mee door moeten gaan. En als dat zou gebeuren, dan hebben we potverdorie dus wel 1,5 miljoen euro gemeenschapsgeld weggegooid.” In de raadsvergadering van dinsdag gaat Houben opheldering vragen over de steun van het bedrijfsleven. Hij wil precies weten hoeveel er nu is toegezegd. En als dat nog maar een klein deel van de vier miljoen euro is, dan wil hij zijn collega-raadsleden oproepen om alsnog een stokje voor de 1,5 miljoen euro extra voorbereidingskosten te steken.

Corrie de Leeuw